Fuld damp på vejtromlen

Vejtromlen af Martin Seest

Det er efterhånden mange år siden Kibæks vejtromle kørte sin sidste tur, men ved hjælp af noget røg og lys fik den liv igen – Førstehjælpen naturligvis givet af Kibæk Fotoklub.

Denne klubaften rykkede vi fotogrejet ud fra det varme klublokale og stillede lamper, røgmaskine og alt det andet fotogrej op ved vejkanten, alt imens mørket sænkede sig. Der blev stillet op med to separate flashsystemer, således at to kameraer kunne skyde løs uafhængigt af hinanden. I praksis var der et Canon-hold og et Nikon-hold som hver deltes om en radio-trigger til at styre og affyre blitzene. Triggerne gik på omgang, så alle fik mulighed for at lege.

Vejtromlen af Inga Nielsen

At triggerne var radiostyrede gjorde, at fotograferne kunne arbejde frit, uden at tænke på om et IR/lys-signal kunne opfanges af den modtagende blitz. Eksempelvis var den ene blitz placeret inde i vejtromlens styrehus, og det ville have krævet ekstra planlægning og udstyr at styre denne med IR/lys.

De røde og blå farver som ses i nogle af billederne skyldes farvefiltre monteret på de enkelte blitze – et rødt farvefilter giver rødt lys og ligeså med blå. Farverne er med til at skabe stemning i billederne og farverne kan lægges på forskellige områder, og bruges samtidig med ex dagslys på de hårdtarbejdende modeller.

Lige som farver skaber stemning giver røg også en ganske særlig stemning. Især hvis røg belyses bagfra (modlys) lyser det op. I billederne ses både hvid og blå røg, som er resultatet af en dagslys-flash henholdsvis en flash med blåt farvefilter.

Farvefiltrene kan iøvrigt købes i ark som du selv kan klippe til, så de passer til præcist dine blitze, og det er ikke specielt dyrt. Se ex. lightpartner.dk som forhandler alle LEE farvefiltre. Så er det bare med at blive kreativ!

Kameraindstillingerne denne aften var relativ simple. Simple fordi en stor del af billedet blev styret af lyset fra blitzene, og dette blev stillet manuelt fra triggerne. Kameraerne blev for størstedelens vedkommende indstillet på manuel, så fotografen havde fuld kontrol over både blænde og lukkertid. ISO blev stillet til en fast værdi ex. ISO 200. Blænden valgtes til at give den ønskede dybdeskarphed i forhold til motivet hvorefter lukkertiden kunne bruges til at give den rette stemning i baggrunden, ex helt sort eller en dybblå himmel fra det svindende sollys. Lyset fra blitzene affyres i så ultrakorte glimt, at lysmængden ikke påvirkes af lukkertiden.

Vejtromlen af Charlotte Christensen

Anstrengelserne resulterede i mange flotte billeder, og du kan se mange af dem herunder.

Aftenen blev som sædvanlig afsluttet med kaffe og hjemmebagte boller – Jo, der er virkelig noget at komme efter i Kibæk Fotoklub.