Kulturfest Herning 2018 – En holdopgave

Kulturfest Herning 2018 af Jørgen D. Vestergaard

Herning Kommune har stået på den anden ende i en hel uge i juni måned, hvor kommunen har sydet og boblet med aktiviteter af mange forskellige kulturelle slags – Kulturfest Herning 2018. Forud for eventen havde Herning Kommune spurgt områdets fotoklubber, om de ville hjælpe med at lave billeder fra de mange begivenheder fordelt over store dele af kommunen. Til det spørgsmål findes der kun et svar: Ja, selvfølgelig.

Kulturfest Herning 2018 af Martin Seest

5 fotografer fra Kibæk Fotoklub blev udstyret med officielle t-shirts og ID-kort fra kommunen, og med dem åbnede alle døre. Der blev lavet billeder fra et væld af aktiviteter, og de mange flotte billeder kan nu ses på kommunens facebook-gruppe for arrangementet, lige som vi måske kommer til at se nogle af billederne i fremtidig kommunikation fra kommunen.

Opgaven kan vel nærmest sidestilles med fotojournalistik, hvor det er fotografens opgave at formidle en begivenhed. Er det det samme som en let opgave. Nej, det er det ikke. Et billede skabes ud fra valget af kamera, objektiv, blænde, lukkertid og ISO og fotografen påvirker formidlingen af situationen uanset om man vil det eller ej. Fotografen har dermed muligheden for at give billedet et ønsket udtryk: Lyst, mørkt, detalje, overblik, sløret eller fastfrosset bevægelse, billedvinkel op/ned/høj/lav/retning, baggrund, forgrund osv.

Skal man have et udtryk. Nej, selvfølgelig ikke, men fornøjelsen er større når man begynder at have en ide på forhånd, om hvordan man gerne vil have billedet til at se ud.

Se nogle af de mange flotte billeder herunder.

Kulturfest Herning 2018, Vildbjerg af Inga Nielsen