TeamGym CrazyShootOut – Hvad i alverden er det?

TeamGym CrazyShootOut af Inga Nielsen

En aften i juni var Kibæk Krydsfelt fyldt med gymnaster og fotografer, da Kibæk Fotoklub og TeamGym fra Kibæk Idrætsforening havde sat hinanden stævne for at lave billeder i særklasse. Oplægget var fuldstændig ”crazy” for hvordan kan man samle dygtige gymnaster fra et konkurrencegymnastikhold og en flok amatørfotografer? Og hvordan lykkes det at stable et overflødighedshorn af muligheder og verdensklasse fotoudstyr på benene?

TeamGym CrazyShootOut af Inga Nielsen

Kodeordet er velvilje. Velvilje fra alle, der blev kontaktet. Lige fra Intego og Kibæk Krydsfelt til Løvstad Foto i Herning og deres samarbejdspartnere Canon Danmark og Nikon Danmark. Og selvfølgelig alle gymnaster og fotografer.

Selvom opvisningssæsonen er slut for i år, var 20 gymnaster fra TeamGym Mini og Junior straks med på ideen og stillede op klar til at lave de vildeste spring og flotteste opstillinger foran 8 spændte fotografer fra Kibæk Fotoklub.

Men skal det være crazy så gå all-in. En af ideerne med arrangementet var at give mulighed for at lave nogle anderledes billeder. Billeder, som det kan være svært at stille op til som ene fotograf og billeder som gymnasterne ikke umiddelbart selv kunne lave.

TeamGym CrazyShootOut af Charlotte Christensen

Et af koncepterne var at kunne lave billeder højt oppe fra, så der skulle selvfølgelig skaffes en lift. Et andet koncept var at gymnasterne skulle springe gennem røg, så der skulle selvfølgelig være en røgmaskine. Der skulle også lys til – masser af lys. Lys, som stod vi på et olympiske stadion. Så det blev også skaffet.

Fotoudstyret var et område for sig idet både Nikon Danmark og Canon Danmark stillede deres topmodeller kameraer og objektiver til rådighed for arrangementet. Det er fantastisk som amatørfotograf at få mulighed for at prøve professionelt udstyr, og den aften kom der sikkert nyt fotoudstyr på ønskesedlen hos flere af fotograferne.

Alt i alt var der samlet grej og fotoudstyr som ikke tidligere er set i de mængder i Kibæk.

TeamGym CrazyShootOut af Ellen Veng

Gymnaster og fotografer blev sluppet løs, og der blev vekslet mellem alle mulige spring på airtrack og i springgraven samt på rytmegulvet, hvor de dygtige gymnaster satte fotograferne på prøve. En af udfordringerne ved at fotografere spring og gymnastik er timing og udtryk. Heldigvis var gymnasterne klar til at gentage springene igen og igen, alt imens fotograferne prøvede at forfine billedet og ramme timingen i springene. Og det er faktisk meget sværere end det ser ud.

TeamGym CrazyShootOut af Inga Nielsen

En teknik hvormed man kan få spring til at se høje ud er ved at benytte et vidvinkelobjektiv. Et vidvinkelobjektiv dækker en meget stor billedvinkel, og hvis man placerer kameraet lavt og kigger op på gymnasten, forstærkes fornemmelsen af højde i springet. Enkelt og effektivt.

En anden teknik er at bruge et teleobjektiv til at skabe ro i billedet, ved at bruge den type objektivers smalle billedvinkel til at skære omgivelserne væk, så billedet måske ikke viser rodet ved siden af motivet, eller der kan fokuseres på en enkel gymnast og ikke en hel gruppe.

Både gymnaster og fotografer var trætte efter en god og udmattende aften, men var det sjovt – JAHHH.

Laver vi noget lignende igen – HELT SIKKERT.

Mange tak for stor og velvillig støtte til projektet fra Intego, Kibæk samt følgende

Se nogle af de mange flotte billeder herunder