Lys i mørket

Lang lukkertid af Trine Graabæk

Selv den bedste planlægning må ændres, hvis forudsætningerne ændres. Det var netop hvad der skete til en klubaften i november, hvor aftenens emne var “Nattehimlen” og forventningerne var sat til at lave flotte stjernebilleder. Et tæt skydække satte imidlertid en stopper for den plan, men heldigvis var der et backup emne, og der blev brug for det varme tøj og kamerastativerne, da turen gik ud i natten for at tænde ild.

Lang lukkertid af Inga Nielsen

Ilden blev skabt ved hjælp af lysende ledning (en plast-fiber med en lyskilde i den ene ende, som lyser i hele sin længde) som blev bevæget rundt i billedet omkring motivet mens lukkeren stod åben. Se eksempler på lysende ledninger her.

Metoden var enkel. Sæt dit kamera på et stativ og vælg en meget lang lukkertid, lille blændetal og en ISO-værdi som giver en passende eksponering. Jo højere ISO-værdi jo lysere bliver din lysende ledning. Udgangspunktet for indstillingerne er den lange lukkertid, hvor du skal have tid til at flytte din lyskilde rundt. Mange valgte 30s som gav tid til at svinge den lysende ledning langs jorden, op og ned, foran og bagved motivet. Blændetallet kan du vælge ud fra behovet for dybdeskarphed (lille blændetal giver lille dybdeskarphed og mest muligt lys. Et højt blændetal giver stor dybdeskarphed og kun lidt lys). Et lille blændetal er ex. f4 eller f5,6. Et stort blændetal er ex f16.

I vores tilfælde betyder lukkertiden ikke noget for hvor lysende din ledning bliver – Det er kombinationen af blænde og ISO som bestemmer, hvor lys og brændende din ledning kommer til at se ud.

Det er en udfordring at bruge autofokus om natten, da motivet ofte er for mørkt til at autofokus virker. Et fif er, at lyse med en lommelygte på motivet, så du kan bruge autofokus til at fokusere på forhånd. Når der er stillet skarpt stiller du kameraet på manuel, da kameraet ellers vil søge fokus igen, når du trykker på udløseren (med mindre du bruger “back-button fokus”).

Når kameraet et på et stativ bør du slå vibrationsreduktion fra.

Det var en rigtig sjov aften i fotoklubben, som blev afsluttet på bedste vis med kaffe i Alhuset og gennemsyn af billeder fra månedens udfordring Kreativ(-t).