Seniorportrætter på Sandfeldgården

Seniorportrætter på Sandfeldgården af Jørgen D. Vestergaard

Hvad kan være bedre end at fange og forevige det dejlige smil og glimtet i øjet hos en person, hvor livserfaringen er helt åbenbar? Det var præcist hvad medlemmerne i Kibæk Fotoklub var med til, da klubaftenen var henlagt til plejehjemmet Sandfeldgården, hvor beboerne mødte op med højt humør og det fineste festtøj for at være fotomodeller.

Seniorportrætter på Sandfeldgården af Charlotte Christensen

I en af fællesstuerne blev der lavet to fotoopstillinger: En hyggelig stue og ditto køkken. I begge opstillinger var der opsat lys i form af paraplyer og softbokse, hvor fotoklubbens medlemmer lavede billeder på skift; både med og uden det opstillede lys. Der blev flyttet flittigt rundt på opstillingerne i forhold til fotomodellerne, som nogle gange kom i en kørestol og andre gange satte sig godt til rette i sofaen. Højt humør var nøgleordet for alle, og det var ingen sag at få glimt i øjnene og smil på læberne – Det kom helt af sig selv.

Lidt fototeknik: Før modellerne ankom var lysmængden fra de medbragte paraplyer og softbokse målt og indstillet, så fotograferne kunne indstille kameraerne allerede inden der kom modeller. Med denne fremgangsmåde kan du indstille kameraet på Manuel hvor du  selv vælger blænde, lukkertid og ISO og bruge de målte værdier. Den målte lysmængde gav korrekt eksponering med  blænde f8, lukkertid 1/125s og ISO 400. I den slags opstillinger vælger du et blændetal fra starten og styrer lysmængden på hovedmotivet (fotomodellen) med lyset fra din blitz, mens lukkertiden styrer hvor lys eller mørk baggrunden bliver. Hvis fotografen eksempelvis ønsker en mørkere baggrund kan lukkertiden gøres kortere (men beholde blændetallet), uden at hovedmotivet ændre eksponering.

Efter indstilling af lys og kameraer havde fotograferne et godt teknisk udgangspunkt, og det var med at være klar fra starten, for modellerne stod i kø for at komme foran kameraerne. Der blev fortalt og grinet til den store guldmedalje, så det var en udfordring for fotograferne at følge med. Personalet deltog og var med til det hele, og gjorde en stor indsats for at aftenen blev vellykket.

Seniorportrætter på Sandfeldgården af Kia Kjærsgaard

En ting er det tekniske i billederne – kameraindstillinger og lys, er motivet skarpt osv., men det helt afgørende er udtrykket og stemningen. Et godt billede kan sagtens være teknisk dårligt, når bare motivet fortæller en interessant historie. Modsat er et teknisk korrekt billede, men uden motiv og historie, bare et tilfældigt billede. Det vigtigste er altid motivet og historien. Og gode motiver og gode historier var der masser af denne aften.

Det blev sent for både beboere og fotoklubbens medlemmer, men aftenen var gået forrygende og med masser af dejlige billeder på hukommelseskortene som naturligvis deles med beboerne og Sandfeldgården.

Stor tak til alle beboere og personale på Sandfeldgården for en vidunderlig aften.

(Note: Alle deltagere havde givet tilsagn om at ville fotograferes og accepteret offentliggørelse)

Se den flotte artikel i Ugeposten uge 48/2018 side 8-9.

Seniorportrætter på Sandfeldgården af Jørgen D. Vestergaard