A dream come true – En aften i eventyrland

A dream come true af Ellen Veng

Fotoklubben var inviteret til “kun for Kibæk Fotoklub” arrangement hos “A dream come true” i Snejbjerg af Johnny Haugaard, og hold fast hvor var det flot.

Overvældende flot

Som sædvanlig var der fælleskørsel fra Alhuset, og efter en tur-for-at-skabe-overblik rundt i hallerne med Lotte som guide var vi klar med kameraerne. Så klar! Hurtigt var det gået op for os, at det enten blev en meget lang nat eller vi måtte prioritere benhårdt med hensyn til motiver, for dem var der MANGE af. Så mange, at det var helt overvældende. Store opstillinger og små detaljer fyldte hallerne, alt sammen omkranset af mos, gran, lyskæder og effektlys.

A dream come true af Inga Nielsen

Bevar stemningen og andre fototekniske udfordringer

Stemningen i hallerne var fantastisk, men det gav samtidigt en stor udfordring rent fotografisk, for hvordan kunne netop stemningen gengives i billederne. Et normalt belyst billede ville fuldstændigt ødelægge den gode stemning. Tricket var at underbelyse billederne og vurdere fra gang til gang, hvor meget der skulle undereksponeres. Undereksponering kan enten gøres ved at bruge funktionen eksponeringskompensation eller ved manuelt at indstille lukkertid, blænde og ISO og så vælge en kombination, som giver et mørkere billede end lysmåleren foreslår.

De fleste denne aften brugte stativ, da lyset på motiverne var meget svagt (i forhold til et digitalt kamera). Dermed kunne man roligt vælge lange lukkertider uden at risikere kamerarystelser som følge af lange lukkertider. Alternativet til at bruge stativ er at vælge en høj ISO-værdi, som gør at du kan bruge en kortere lukkertid som igen mindsker risikoen for rystede billeder ved håndholdt kamera.

Højt blændetal giver stjerneformede lyspletter af Jørgen D. Vestergaard
Lavt blændetal giver slørede lyspletter af Jørgen D. Vestergaard

De mange lys gav muligheden for at eksperimentere med lyseffekter. Et lavt blændetal (ex. f/2.8 eller f/4) giver en sløret lysplet, mens et højt blændetal (ex. f/16 eller f/22) giver en stjerneformet lysplet, når lyset er ude af fokus.

Røg skal der til

Sidst på aftenen skulle der leges med røg, og den medbragte røgmaskine blev sat op bag ved snedronningen. Vi har før set, at røg kan give en rigtig god stemning i billederne, og her var ingen undtagelse. Vi kommer helt sikkert til at lege med røg igen!

Afslutning på en god aften

Timerne bare fløj afsted, og det blev nødvendigt at sige farvel og tak for en god oplevelse. Tak til Johnny for at give os muligheden for at se og fotografere Danmarks flotteste juleudstilling og tak til Lotte for den lækre aftenskaffe og for at holde ud til vores “nørderi” og den noget sene afslutning på aftenen.

Udstillingen er åben indtil den 14. december 2018, og hvis du er til storslåede juleopstillinger (uden nisser) vil du få en fantastisk oplevelse. Se mere om A dream come true på facebook eller på VisitHerning.