Portræt af en musiker

Saxofonist af Jørgen D. Vestergaard

Der blev givet fuld gas på effekterne, da den kommende rockstjerne skulle bruge billeder til sit nye pladecover. Og selvfølgelig er det Kibæk Fotoklub, stjernen ringer til og spørger om hjælp.

Saxofonist af Inga Nielsen

Ok, sådan gik det næsten for sig. Jørgen J. er en ivrig saxofonist og også medlem i Kibæk Fotoklub. Han havde taget instrumentet med til klubaftenen, hvor han slog tonen an til en rigtig dejlig og inspirerende aften. Temaet og aftenen i sin helhed viser på bedste vis, hvorfor det er godt at komme i en fotoklub – Der er simpelthen flere muligheder, nogle at spørge, nogle til at vise hvordan og nogle at grine sammen med. Fik jeg nævnt kaffen og hyggen?

Lysopsætning

Der blev sat scenelys i form af to uafhængige systemer. 3 lys med trigger til Canon og 2 lys med trigger til øvrige kameraproducenter. Et lys forfra til at belyse musikerens ansigt og instrument og det/de øvrige bagved, pegende på ryggen og siden af musikeren.

For at give ekstra stemning blev der monteret røde farvefiltre på Canon-systemets 2 bag-lys. Frontlyset var uden farvefiltre for at give naturlige farver i ansigtet. For at give stemningen yderligere et hak opad blev røgmaskinen startet, og hurtigt blev vores lille klublokale omdannet til en hyggelig jazzklub i det indre København. Røg der belyses bagfra er altid en vinder. Mangler dit billede stemning? Bare tilsæt røg.

Triggerne gik på skift blandt de fremmødte, så alle uanset kameramærke fik muligheden for at lave flotte billeder, og vores saxofonist gav den fuld gas og levede sig helt ind i rollen – Lige fra Ray-Ban til læder og en blankpudset saxofon.

Det var så fedt at være med til.

De to opstillinger blev generelt lavet som vist i nedenstående diagrammer (diagrammerne er lavet online på http://www.lightingdiagrams.com/Creator). Røgmaskinen stod i venstre side, så røgen blev belyst bagfra. Justeringer blev lavet hen ad vejen.

Diagram over billeder til saxofonist-opstilling. TV: 2 lys i softbokse. TH: 3 lys, 2 med rødt farvefilter. I begge opstillinger blev der brugt røg.

En af inspirationskilderne til aftenens tema var engelske Gavin Hoey, som laver mange gode  instruktionsvideoer, blandt andet denne her. Vi ramte det måske ikke helt, men fik alligevel rigtig flotte billeder.

Kameraindstillinger

Saxofonist af Anette Aaen

Kameraindstillingerne blev diskuteret og mange valgte Manuel og 1/250s; f8; ISO 100 som udgangspunkt. Denne kombination udelukkede al lys fra den almindelige rumbelysning, og der var kun lyset fra blitzene med på billederne (selvom loftslysene var tændte). Denne måde at gribe tingene an på giver kontrol over lyset, men forudsætter at du bruger ekstra lys.

Blændetallet på f8 var højt nok til at hele musikeren og hans instrument stod skarpt fra forrest til bagerst. Hvis du for eksempel gerne ville have en enkelt “knap” på saxofonen skarp, og resten uskarpt, kunne du vælge et lavt blændetal som ex. f2.8 og gå så tæt på som muligt.

Undervejs oplevede nogle at der kom en sort streg i bunden eller i siden af billedet, mens lukkertiden var indstillet på 1/250 sekund. Det var selvfølgelig indgangsvinklen til at tale om synkroniseringshastigheder (som var et tema på en tidligere klubaften). Hvis det skulle ske for dig engang, er det sansynligvis fordi din lukkertid er hurtigere end din højeste synkroniseringshastighed. Du løser problemet ved at vælge en langsommere lukkertid.

Planen med at vise billeder direkte fra kameraet til storskærmen gik desværre i vasken på grund af tekniske problemer, men bagefter så vi mange fantastisk flotte billeder sammen med kaffen.

Find en fotoklub

Er du blevet bare lidt nysgerrig efter at udvikle dit fotografi? Kom ind i Kibæk Fotoklub og prøv os ud, og hvis Kibæk ikke er i dit nabolag, så prøv at finde en lokal fotoklub, for der er garanteret gode folk som hellere end gerne byder nye folk velkomne og deler ud af deres viden og erfaring.