Problemer med blitz – Nej, kun muligheder

Stroboskoblys af Ellen Veng

Klubaftenen den 17/1 2017 var med blitz-fotografering som emne.

Har vi alle haft kampe med en blitz? Jeg tror det. Vi tog tyren ved hornene og kæmpede i fællesskab.

Kameraets indbyggede blitz giver begrænsede muligheder hvad angår lys, men kan give store kreative muligheder hvis den bruges til at styre en eller flere eksterne blitze. Vi gennemgik mulighederne for hvordan dette kan styres.

Noter fra aftenens indlæg kan findes her: Fotografering med blitz v2. Noterne er ikke fyldestgørende, men kan måske tjene som hjælp eller inspiration.

Efter snak kom praktisk leg.

Stroboskoblys af Ellen Veng

Daniel er gymnast og tilbød sig som badutspringer med serier af baglæns saltoer og sidelæns flikflak.

Temaet var stroboskoplys, som er en speciel mulighed på nogle blitze for at udsende en række lysglimt imens lukkeren er åben. Det kan fryse en serie af bevægelser i en billedoptagelse. Som for eksempel en baglæns salto. Eller en flyvende flagermus. Eller en danser.

Til opgaven brugte vi to eksterne blitze (Canon 600EX-RT) styret af en radiotrigger (Canon ST-E3) på kameraet. Blitzene blev sat til 3Hz (3 lysglimt per sekund).

Vi eksperiementerede os frem til følgende kameraopsætning: Lukkertid 1s, blænde f9, ISO 100.

Timing er altafgørende, og det tog en del forsøg at nå til resultatet.

Det var endnu en sjov klubaften.