Comfort zone nej tak

Anemoner af Jørgen D. Vestergaard

 

Jeg kender det ihvertfald – at falde lidt i fotografisk søvn, og køre på det kendte og sikre. En form for mental “grøn auto”. Andre dage er det frustration over manglende inspiration eller ikke at kunne frembringe gode billeder.

For at blive trukket lidt i hårrødderne og jage inspirationen deltog jeg sammen med 9 andre fotografer i en foto workshop arrangeret af Carsten og Jon fra Fotomalia i og omkring Vejlerne i Thy. Det var godt nok wake up call. Men på den gode måde.

Titlen for workshoppen var “Ud af boksen – Kreativt naturfoto“. Vi kom ud, langt ud. Både uden for, og uden for lov og ret, og især uden for comfort zone.

Her havde jeg gået og bildt mig ind, at et billede skal være skarpt og teknisk i orden for at være et godt billede. Men  mit fundament blev rystet.

Et billede må gerne være uskarpt og sløret

Et billede skal fortælle en historie

Et billede skal formidle stemning

Gennem masser af praktisk foto ude i den skønne Thy natur har der vist sig en anden fotografisk mulighed, som taler et æstetisk og følelsesmæssigt sprog frem for nødvendigvis at formidle virkelighedstro billeder.

Med simple virkemidler åbnede Jon og Carsten deltagernes øjne:

Brug lange lukkertider

Skyd gennem noget

Lav bevægelsessløring

Jeg ryster stadig.

 

Gæs af Jørgen D. Vestergaard

 

Rørskov af Jørgen D. Vestergaard

Brug lange lukkertider for at lave et sløret billede. Det kan gøres ved at flytte kameraet mens lukkeren er åben, som for eksempel ved at panorere med et motiv i bevægelse. Eller ved at flytte kameraet op/ned/til siderne/rotere. Eller ved at zoome (med et zoom objektiv). Lukkertiden skal være lang nok til, at du kan nå at flytte kameraet eller zoome. Jeg endte med at bruge omkring 1/20sek, nogle gange lidt mere eller mindre, men helt klart langsomt nok til at gøre billederne slørede og uskarpe. Selv motivet behøver ikke være skarpt.

Skyd gennem noget for at give billedet skygger og ude-af-fokus områder, som kan gøre billedet endnu mere interessant. Tag en gren, et blad, noget græs eller andet transparent og hold det helt tæt foran objektivet. Det skal ikke være skarpt i billedet, men give nogle slørede områder eller skygger i billedet. Du kan se det gennem søgeren, når du komponerer billedet, så det er bare at flytte rundt og lægge mærke til hvad der sker. Der kan ske ret dramatiske ting. Et makroobjektiv indstillet på lille blændetal giver det mest tydelige resultat.

 

 

Anemone af Jørgen D. Vestergaard

 

Hvordan fortæller man historier med billeder. Prøv at vende spørgsmålet rundt, og find ud af, hvorfor du vil lave netop det billede, som er foran dig. Hvad taler til dig, og hvordan fanger du det i billedet? Fugle, forår, et sted, en person, en stemning. Er der forstyrrende elementer i billedet, så komponer billedet anderledes, så du skærer det væk, som ikke bidrager til fortællingen. Gør det enkelt. Brug gerne antydninger. Fortæl noget af historien, men overlad noget til beskuerens fantasi.

Hvilket billede vil du helst lave, når du ser havørnen komme tæt forbi med en fisk i kløerne? Det skarpe billede, som ligner 1000-vis af andre havørnebilleder, eller et sløret, spændende billede som viser bevægelse, størrelse eller mystik? Du vælger!

 

Rørhøg af Jørgen D. Vestergaard

 

Denne nyopdagede virkelighed har sat sine spor i min fotografiske bevidsthed, og jeg glæder mig til at udforske de nye muligheder endnu mere. Jeg vil stadig lave “billeder, der ligner”, men mit fotografiske ståsted har flyttet sig. Helt sikkert.

Del artiklen