Klubaften ved Skarrildhus

Skarrildhus af Ellen Veng

En dejlig forårsaften ved Skarrildhus (gammel herregård og nuværende hotel og kursuscenter) var rammen for seneste klubaften i Kibæk Fotoklub.

Parken og skoven omkring Skarrildhus er helt fantastiske, og det var ikke tilfældigt, at datoen faldt i perioden for udsprungne rhododendrons. Blomstrene buske, brusende vandløb, sø og skov gav mange virkelig flotte billeder.

Skarrildhus af David Hoppípolla. 4 stop gråfilter, 30 sekunder, blænde f8, ISO 100

Gråfiltret (ND filter) kom frem fra tasken og med 4 stop filter kunne lukkertiden sænkes til 10-30 sekunder, hvilket gav nogle flotte udglattende effekter i det rindende vand.

Skarrildhus af Inga Nielsen

Også blænden blev indstillet og der blev eksperiementeret med små og store blændetal – Og hvordan er nu sammenhængen? Små blændetal (ex. 2.8 eller 3.5) giver lille dybdeskarphed mens store blændetal (ex. 18 eller 22) giver stor dybdeskarphed. Der blev lavet masser af flotte billeder ved at bestemme dybdeskarpheden.

Som aftenen skred frem, blev lyset svagere og svagere. Det betød afgang fra Skarrildhus og tilbage til kaffe og hjemmelavet kage i Alhuset, sammen med fremvisning og diskussion af de bedste fotorelaterede tips og tricks.

Skarrildhus af Gitte Yngva Jespersen