Sankthansfest med motocrossshow i verdensklasse

Sankthans af Jørgen D. Vestergaard

Rigtig mange havde fundet vej til Børnesøen i Kibæk for at nyde sankthansaften, som også denne gang bød på alle de sædvanlige traditioner (hvilket er med til at de vedbliver at være traditioner) som fællessang, udnævnelse af årets Kibækborger, båltale og naturligvis sankthansbål med heks og det hele.

Leon Friborg Jeppesen af Jørgen D. Vestergaard

Årets Kibækborger

Årets Kibækborger blev Leon Friborg Jeppesen, blandt andet formand for Kibæk Idrætsforening og også medarrangør af fotoklubbens nylige foredrag med Helle Løvevild Golman. Udover takketale for udnævnelsen stod Leon også for årets båltale, hvor temaet var Team Rynkeby, som jo har afgang til Paris den 29. juni fra præcis det samme sted: Børnesøen (og som også er en aktivitet i fotoklubbens aktivitetskalender).

Motocrossshow i verdensklasse

Selv om der var masser af traditioner var aftenen alligevel noget speciel. Det skyldtes ikke kun det fantastisk dejlige vejr, men også at Alex Porsing kom forbi med sin motorcykel og gav et motocrossshow i verdensklasse. Alex er den lokale superstar og er en af Europas bedste til sin sport – Freestyle Motorcross, forkortet til FMX. I FMX springer man fra en rampe hvorefter køreren laver fantastiske og halsbrækkende stunts – Stadig flyvende i luften.

Lad det bare være sagt her. Det er fuldstændigt vildt og samtidigt enormt imponerende at overvære. Og hvordan kan det overhovedet lade sig gøre?

For fotograferne fra Kibæk Fotoklub var det en enestående mulighed for at lave billeder af en vaskeægte sportsstjerne og en helt speciel form for action.

Heldigvis var startstedet for hvert spring meget forudsigelig, idet springene alle startede fra en stor rampe opstillet til lejligheden. Så det var bare med at være klar: Kameraet var sat på high speed billedfremføring og hurtig lukkerhastighed for at fryse bevægelsen, og så var det ellers bare at knipse.

Selv om Alex er en verdensstjerne var det dejligt at se, at han havde tid til at skrive autografer og lave selfies sammen med de mange fans, som jublede begejstret.

Alex Porsing af Inga Nielsen