Makro – De helt små ting

Makro af Inga Nielsen

Makro af Jørgen D. Vestergaard

Intet er for stort og intet er for småt til en klubaften i Kibæk Fotoklub. Denne aften var temaet makro, altså billeder af de helt små ting. Aftenen startede med en forklaring af teknik og udstyr, før vi gik i praktik-mode og øvede os blandt blomsterbede og kløverblomster i græsplænen foran Alhuset. Vejret bidrog med den skønneste sommeraften og dejligt lys fra den nedgående sol.

Makro er en betegnelse for at fotografere små motiver tæt på. Gerne så tæt, at de gengives i naturlig størrelse på billedsensoren. Man taler om, at et makroobjektiv kan lave minimum op til 1x forstørrelse, altså op til naturlig størrelse (målt inde på billedsensoren). Et makroobjektiv er et specialobjektiv, som er kendetegnet ved at den kan fokuserer fra uendelig til meget tæt på.

Almindelige objektiver kan slet ikke fokusere så tæt på og kan ikke gengive naturlig størrelse. Deres forstørrelse kan være i omegnen af 0,3x-0,5x eller mindre.

Behøver du et makroobjektiv?

Hvis du gerne vil vise hårene på en flue eller dens mange øjne, har du brug for at kunne gå tæt på, og her vil et makroobjektiv være godt, for de detaljer du vil vise er meget små. Men afhængig af dine motiver er det slet ikke sikkert, du behøver løbe hen til din ynglingskameraforretning for at købe et nyt objektiv. Hvis nu det du vil fotograferer er relativt stort – eksempelvis en guldsmed eller en sommerfugl, har du måske ikke behov for at kunne gengive naturlig størrelse, idet guldsmeden allerede er stor og fylder mere end din sensor. Hvis nu dit motiv er dobbelt så stor som din sensor, behøver du maksimalt en forstørrelse på 0.5X for at vise hele motivet.

Der findes alternativer til makroobjektiver

Som nævnt er makroobjektiver i afdelingen for specialobjektiver og dermed ofte dyrere end almindelige objektiver. Det kunne derfor være interessant, hvis der fandtes alternativer. Og det gør der heldigvis.

Hvis du allerede har et teleobjektiv, kan du montere en mellemring mellem kamera og objektiv. En mellemring er faktisk bare et rør uden optik, men den gør, at du kan fokusere tættere på, end objektivet ellers vil kunne. Og når du kan fokusere tættere på, bliver din forstørrelse større. Mellemringe er billige og kan købes i forskellige længder. Ulempen ved mellemringe er, at du ikke kan fokusere på uendelig, når mellemringen er i brug.

Et andet alternativ er en makroforsats. Dette er en linse, som du monterer foran objektivet og som virker som et forstørrelsesglas. Ulempen minder om mellemringe idet objektivet ikke vil kunne fokusere på uendelig med en forsats monteret, og billedkvaliteten bliver forringet, da du sætter en ekstra linse foran objektivet. Løsningen er dog langt billigere end et nyt makroobjektiv. Det kan være svært at bruge en makroforsats, da dit område for fokus kan være meget snævert.

Makro af Ane Marie Vilhelmsen

At komme tæt på giver nogle udfordringer

Hvis du har brug for at komme helt tæt på en sommerfugl vil du hurtigt opleve, at sommerfugle ikke er særlig interesserede i at blive fotograferede, og de flygter som regel før du når helt tæt på. Æv. Her kan det faktisk være en fordel med et langt teleobjektiv, som godt nok ikke giver dig den samme forstørrelse, men til gengæld kan du lave billeder fra lidt større afstand, og dermed undgår du måske at skræmme dine motiver væk.

En anden udfordring ved at være helt tæt på er en meget lille dybdeskarphed. Dybdeskarphed er det område i billedet som er skarpt, og områderne tættere på og længere væk fra kameraet er slørede. Hvis du er helt tæt på motivet (med eksempelvis en 100mm makroobjektiv) bliver dybdeskarpheden i billedet i størrelsesordenen få millimeter. Så selv om en flue er lille, er det ikke sikkert, du vil kunne få hele fluen skarp. Dette er virkelig en udfordring når du vil helt tæt på. Vær derfor opmærksom på om du har alle dele i billedet skarpe (som du ønsker skarpe).

Et makroobjektiv kan også bruges til almindelige billeder

Dit makroobjektiv kan også bruges som et helt almindeligt objektiv og du kan sagtens bruge et makroobjektiv til alle typer billeder. Mange fotografer er for eksempel glade for deres 100mm makroobjektiv til portrætbilleder.

Hvilke makroobjektiver findes der

Alle de store kameraproducenter samt objektivproducenter laver gode makroobjektiver, så du kan sagtens finde et, som passer til dit kamera.

Eksempler på makroobjektiver:

• Canon: 100m/f2.8; 180mm/f3.5
  • Nikon: 60m/f2.8; 105mm/f2.8
  • Olympus: 60mm/f2.8
  • Sony: 90mm/f2.8

Når du vælger et makroobjektiv så vær opmærksom på, at jo længere brændvidden er, des længere væk fra motivet opnår du forstørrelsen på 1x. Det kan være en stor fordel, hvis du laver billeder af insekter, da du dermed kan lave billeder i naturlig størrelse uden at komme helt så tæt på.

Eksempelvis Canon 100mm f/2.8 L hvor mindste fokuseringsafstand er 30cm mens den for Canon 180mm f/3.5 L er 48cm. (Begge afstande er målt fra billedsensoren inde i kameraet).

Makro af Peder P. Pedersen

Hvad nu

Nu mangler du bare at finde dit kamera og komme ud for at lave flotte makrobilleder.

Hvis noget ikke ser ud som du havde forestillet dig, så stop op og identificer hvorfor. Når du ved hvorfor, kan du rette det. Bliv ved til du har lavet dit drømmebillede.

Læs evt mere om de grundlæggende elementer i artiklen “Den kreative trekant – Blænde, lukkertid, ISO