Knæk så den cancer!

Knæk Cancer af Jørgen D. Vestergaard

Kibæk IF Fitness havde sammen med Kræftens Bekæmpelse arrangeret Knæk Cancer i Kibæk Krydsfelt fredag den 25. oktober 2019. Mange deltog og bidrog dagen igennem til at gøre gøre det til en meget fin, intens og bevægende dag. Cancer berører os alle.

Cancer berører os alle

Varieret aktivitetsprogram

Programmet bød på masser af muligheder for motion og samvær. Fra klokken 17 stod den på svedige motionshold og raske gåture, så der var noget for enhver smag. Hvad enten du ville med på gåture rundt i området, sveddryppende indoor cycling til live rockmusik eller tabata med store udfordringer til dine muskelgrupper, kunne Kibæk IF Fitness byde op til aktivitet.

Knæk Cancer, indoor cycling af Inga Nielsen

Der var tænkt på det hele. I caféen kunne man købe sin aftensmad og hvis du ville have en snak om cykler var Kibæk Cykler på plads med råd og vejledning. Det samme var Kibæk Bageri, som oven i købet donerede et beløb for hver solgt muffin.

Birthe Møberg, Knæk Cancer af Jørgen D. Vestergaard

Kulminationen på dagen var en lysceremoni ude foran Kibæk Krydsfelt. Forud for ceremonien kunn man købe poser med et lille lys. Mange valgte at skrive en kort tekst til minde om et familiemedlem eller ven, som blev offer for cancer. Poserne med de tændte lys blev stillet op på trappen hvorefter der var fællessang og en smuk tale om cancer, døden og livet ved Kibæk-borger og præst Birthe Møberg.

Det var en smuk og meget rørende ceremoni som afslutning på en god dag.

Kibæk Fotoklub var med fra start til slut.

Dine fototekniske muligheder

De mange forskelligartede aktiviteter gav et væld af fotomuligheder. Men det var muligheder med udfordringer.

Du har sikkert selv prøvet at se et motiv med en speciel stemning, men at de billeder du lavede ikke helt viderebragte denne stemning. Sådan var det også her. For det første er en sportshal en fotografisk udfordring – Mangel på lys og den smule der er, er som regel en dårlig farve.

I forhold til manglen på lys har du tre muligheder. 1) Skru op for ISO og accepter eventuel billedstøj 2) brug en langsommere lukkertid og accepter bevægelsessløring fra både kamera og motiv eller 3) brug et lille blændetal og få en lille skarphedsdybde, som måske giver sløret for- og baggrund.

En høj ISO-værdi kræver et nyere digitalt kamera og helst af de bedre modelserier. Ældre kameraer og kameraer på begynderniveau har begge typisk højere ISO støj, som i praksis kan bevirke, at du ikke er interesseret i at bruge billeder lavet ved høje ISO værdier. De bedste moderne  kameraer kan lave flotte billeder ved ISO 25600 og højere. Test dit eget kamera og find ud af hvor din grænse går.

Live rockmusik ved Knæk Cancer af Inga Nielsen

Det lille blændetal kræver et lysstærkt (læs dyrt) objektiv. Et kit-objektiv er typisk blænde 4.0 – 5.6 mens du kan investere i objektiver med blænde 2.8 eller lavere. Både Canon og Nikon laver flere objektiver med blænde 1.2-1.4 og Nikon er på vej med et 0.95!

Med hensyn til farven på lys i sportshaller generelt, kommer denne fra lysstofrør og sparepærer. Du kan ofte korrigere farven ved at ændre på billedets hvidbalance, når du behandler billedet på din computer. Hvis der kun er hallens eget lys i billedet, er dette bestemt en mulighed, men hvis der er andre lyskilder, som for eksempel vinduer med sollys eller hvis du bruger blitz, har du et miks af farvetemperaturer som kan være meget svært at korrigere. Du må finde det bedste kompromis.

Få stemningen frem og fortæl historien

Hvis du overlader indstillingerne af dit kamera til kameraets computer, får du et korrekt eksponeret billede. Dette sker uanset om du har indstillet på “grøn auto” eller bruger et af de kreative programmer som eksempelvis blændeprioriteret (Canon: AV / Nikon: A) eller lukkertidsprioriteret (Canon: TV / Nikon: S). Men her er dilemmaet – Et korrekt eksponeret billede er ikke nødvendigvis god til at videregive stemningen eller fortælle historien.

Knæk Cancer af Jørgen D. Vestergaard

En metode til at få stemning i aftenbilleder eller billeder lavet indendørs er bevist at undereksponere. Undereksponere betyder at du vælger at gøre billedet mørkere og fortæller dit kamera, at det er dig, som bestemmer. Hvis kameraet bestemte, ville det eksponere for at ramme 18% gråt (metoden lysmåleren i kameraet virker på). Men da det nu er dig, som bestemmer kan du vælge bevist at undereksponere. Dette giver et mørkere billede, som passer meget bedre til et aftenbillede end hvis det ser ud som dagslys. Funktionen du skal finde på dit kamera hedder eksponeringskompensation og findes på alle kameramærker og modeller.

Har du har indstillet kameraet på manuel eksponering (M) er det allerede dig, som bestemmer. Du kan bruge kameraets indbyggede lysmåler til at indstille blænde, lukkertid og ISO til at give et undereksponeret billede.

Knæk Cancer. Lang lukkertid (1/15s) af Jørgen D. Vestergaard

Hvis historien i billedet handler om bevægelse, kan du overveje, om det som bevæger sig skal stå helt skarpt. Skarpt kan blive opfattet som stillestående, hvilket er det modsatte af historien om bevægelse. Du kan få bevægelse i billedet ved at vælge en længere lukkertid. Derfor, hvis historien handler om bevægelse – overvej en langsom lukkertid.

Vi håber billederne får stemningen frem og fortæller historien.

Tak til alle de glade og ihærdige deltagere  for at stille op til foto.

Flot indsamlingsresultat

I alt blev der indsamlet over kr. 25.000 som blev doneret til Kræftens Bekæmpelse i forbindelse med TV2s store indsamlingsshow den 26. oktober 2019. Flot gået Kibæk og knæk så den cancer!

Knæk så den cancer!

Læs mere om Knæk Cancer her og Kibæk IF her.

Masser af billeder i Ugeposten

Ugeposten dækkede Knæk Cancer ved at bringe et flot dobbel opslag i avisen i uge 44.

Ugeposten uge 44/2019

Læs Ugepostens opslag her.

Se flere af billederne herunder.