Spektakulære billeder med brændende ståluld

Brændende ståluld af Peder P. Pedersen

Vidste du, at ståluld kan brænde og bruges til at lave flotte, spektakulære billeder?

Til denne klubaften i november tog Kibæk Fotoklub i ly af mørket til Børnesøen i Kibæk for at lave specielle og iøjnefaldende billeder. Hvorfor vente til nytårsaften med at lave billeder af ild og flyvende gnister, når du kan gøre det året rundt?

Find et godt sted

Først skal du finde et godt, egnet sted til at sprede ild og gnister. Det vil sige, at du skal tænke over eventuel brandfare for omgivelserne og dig selv.

Vi havde valgt området omkring Børnesøen, hvor alle arealer var godt gennemblødte af regn. Nogle billeder var på græsarealerne mens andre var med Keld placeret ude i søen (iført egnet beklædning).

Hvis du står ved noget vand, kan du samtidig få flotte spejlinger i vandet, men det kan være alle (ikke-brandbare) steder. Tænk gerne på hvor gnisterne rammer.

Brændende ståluld af Inga Nielsen

Fremgangsmåden er enkel

Du tager noget helt almindelig ståluld (kan købes hos alle købmænd) og putter det i et piskeris af stål, som er bundet i enden af en lang snor. Nu sætter du ild til stålulden og når stålulden begynder at gløde, svinger du piskeriset rundt. Det får stålulden til at brænde og sende masser af gløder ud i den retning du svinger.

Dette syn kan du relativt let lave flotte billeder af. Du skal have dit kamera på stativ, for du kommer til at bruge nogle lange lukkertider. Giv god plads rundt om personen med piskeriset, for gløderne flyver langt. Det betyder, at du bliver glad for et objektiv med vidvinkel.

Kameraet kan du som udgangspunkt indstille på blænde 8, lukkertid 20 sekunder og ISO 100, men vær ikke bange for at ændre indstillingerne, når du ser resultaterne. Hvis du har en fjernudløser er det lidt lettere at udløse kameraet, og så har du også mulighed for at bruge “B” (bulb). Med kameraet på B er lukkeren åben lige så længe du holder fjernudløseren nede. Det er praktisk når du ikke helt ved, hvornår billedet skal starte eller slutte.

Før du trykker på udløserknappen skal du have fokuseret. Brug en lommelygte til at stille skarpt på personen med piskeriset og slå derefter over på manuel fokus. Derved undgår du, at kameraet prøver at stille skarpt når du sætter gang i eksponeringen, hvilket kan være næsten umuligt i det svage lys.

Mange ting er lettere (og sjovere) i en fotoklub

Brændende ståluld af Peder P. Pedersen

Du kan godt lave billeder med brændende ståluld, selv om du er alene, men det er både sjovere og lettere, hvis du finder en makker. Du kan jo også finde en fotoklub, som kan lide at lege med ild og gnister.

Hvis du er på egen hånd har du brug for en trådløs fjernudløser, så du kan starte og stoppe kameraet, mens du står og svinger med piskeriset. Her er du nød til at finde noget andet at stille skarpt på end dig selv. Stil en lommelygte i samme afstand fra kameraet, som du vil lave billeder i, og stil skarp på lommelygten, hvorefter du slår over på manuel fokus. Herefter peger du kameraet på den plads, hvor du vil stå og svinge med ild.

Find inspiration på nettet

Mange andre har lavet tilsvarende billeder, og du kan finde meget inspiration på internet. Se for eksempel på Youtube her (hvor der er søgt efter “burning steel wool photography”).

Brug gerne andres arbejde som inspiration og udgangspunkt for at udvikle dine egne billeder. Hvis du er i en fotoklub, så er dine venner i klubben helt sikkert interesserede i at se og høre, hvordan du har lavet dine billeder.