Udendørs portrætbilleder med blandet lys

with Ingen kommentarer
Portrætfoto af Carsten Nielsen

Der er rigtig mange genrer inden for foto, men en af de helt store klassikere er portrætfotoet. Og det var netop emnet denne klubaften, hvor programmet stod på udendørs portrætbilleder med blandet lys.

Dygtige modeller

Vi er utroligt heldige med at nogen-kender-nogen, som gerne vil stå model, når fotoklubben leger. Denne aften var ingen undtagelse, og Amanda, Emma og Elena fandt sig tålmodigt i os, mens vi diskuterede hvor lyset skulle stå og hvordan arme og ben skulle placeres, samtidig med at udtrykket skulle være glad og helt naturligt.

Tag ikke fejl – Det er hårdt arbejde at være model i Kibæk Fotoklub, og vi vil gerne sende en rigtig stor tak og ros til de tre modeller, som gjorde det virkelig godt, og i det hele taget var til stor hjælp og inspiration for os fotografer.

Portrætfoto af Jørgen D. Vestergaard

Lys skal der til

Portrætfoto af Kim Andersen

En af de fototekniske udfordringer du vil støde på i forbindelse med udendørs portrætfoto er helt sikkert lyset.

Med mindre du er helt tilfreds med de muligheder det eksisterende lys giver dig, må du til at overveje, hvordan du mixer dit eget lys ind i billedet. Du læste helt rigtigt. Du kan nemlig selv ændre og skabe lyset i billedet, så du opnår lige den effekt, du er ude efter. Og her tænker jeg ikke på Photoshop, men direkte i kameraet.

Helt grundlæggende er årsagen til at overveje at ændre det oprindelige lys at få kontrol.

Du har helt sikkert stået i en situation, måske endda med en model, hvor du gerne ville gøre dit hovedmotiv lysere for at skille det ud fra resten af billedet, men du vil undgå samtidig at gøre baggrunden lysere. Hvis ikke du vil ende i Photoshop (eller et andet alternativ, som du kan læse mere om i denne artikel), er din eneste mulighed at begynde at ændre lyset. Der er ikke noget i vejen med at arbejde videre med dine billeder i Photoshop. Faktisk syntes jeg du og dine billeder fortjener det, og du kan læse endnu mere om det at billedbehandle i artiklen her. Men der er stor tilfredsstillelse i at opnå et godt resultat direkte i kameraet.

Det er en rigtig god ide at overveje mulighederne i det eksisterende lys, og det kan være et godt udgangspunkt. Så kan du derfra overveje, om du ønsker at gå i gang med at optimere og ændre lyset yderligere.

 

Helt grundlæggende er årsagen til at overveje at ændre det oprindelige lys at få kontrol.

Denne aften arbejdede vi med umodificeret eksisterende lys, reflektorer og blitz. Nogen gange hver for sig og andre gange i kombination.

Brug en reflektor

Reflektoren bruges til at reflektere lys ind på modellen. På den måde kan du opbløde skygger, ændre lysets retning og også ændre dets farve. Det er helt klart lettest, hvis du har en hjælper til at styre reflektoren, og ellers kan det være, din model kan holde den, eller du kan bruge et stativ. Når du bruger reflektoren til at reflektere eksisterende lys, kan du se med det samme, om reflektoren er i den rigtige vinkel.

Blitzen på kameraet

Portrætfoto af Peder P. Pedersen

Når du har brug for mere lys, overvejer de fleste en blitz. De fleste starter også blitzen monteret på toppen af deres kamera, med blitzen pegende lige frem. Det har helt sikkert sin berettigelse, men den måde at bruge blitzen på har også en bestemt signatur, som ikke altid er ønskværdigt i forhold til et klassisk portræt. Det er der to grunde til. For det første: Blitzen på dit kamera har et meget lille areal hvorfra lyset kommer. Det lille areal betyder, at de skygger som kastes af lyset fra blitzen bliver skarpe. Man taler også om hårde skygger, hvilket ikke altid er den effekt, du ønsker. For det andet er lyset parallelt med objektivet, hvilket giver et flat lys, som heller ikke altid er hvad du er ude efter.

Drej blitzen mod en reflektor

Portrætfoto af Jørgen D. Vestergaard

En anden måde at bruge den kameramonterede blitz på er sammen med en reflektor. Ja, du læste rigtigt. Hvis du lærer at kombinere de to stykker udstyr, kan du opnå virkeligt flotte og professionelle resultater.

Ved at dreje blitzen væk fra modellen og ind på reflektoren, bliver det pludselig reflektoren som sender lys ind på modellens ansigt. På den måde kan du opnå flere ting. Du kan få en god vinkel på lyset, lyskilden bliver større og du kan lettere ændre afstanden til modellen.

Indkøb af en reflektor kommer ikke til at vælte din økonomi, da du kan købe reflektorer fra under 100,-. Som altid kan du også købe fra en af de kendte mærker. Her kan du for eksempel kigge efter Lastolite Trigrip. De fås i forskellige størrelser og både som reflektor eller diffusor til priser omkring 745,- (75cm reflektor).

Tag blitzen af kameraet

Hvis du vil udvide dine muligheder endnu mere, skal du have blitzen af kameraet. Hvis ikke blitzen sidder på kameraet, men på et løst stativ, har du pludselig meget større muligheder for at ændre lyset. Du kan ændre mængde, afstand og vinkel, og størrelsen af lyskilden kan også ændres, hvis du monterer en paraply eller softboks. For at få det til at virke, skal du bruge enten et kabel eller en enhed, som kan udløse blitzen på det rigtige tidspunkt. En såkaldt trigger (udløser på engelsk).

Selv om en blitz er et avanceret stykke udstyr, som lyder dyrt, behøver det slet ikke være tilfældet (men kan selvfølgelig godt være det). Mærker som Godox og Yongnuo koster væsentligt mindre end originalerne fra eksempelvis Nikon eller Canon. Vil du helt op på øverste hylde, kigger du efter mærker som Profoto, Broncolor eller Elinchrom. Her får du meget, meget mere lys og endnu flere professionelle muligheder, men også en større og tungere enhed. Konklusionen er, at du kan købe en blitz til alt fra  under 1000,- til det 20-dobbelte.

Sammen kan vi mere

En fantastisk ting ved at mødes i en fotoklub er, at alle hjælper alle. Ingen af os ved alt, men til sammen kan vi rigtig meget. Det betyder, at der altid er nogen at spørge, og alle deler velvilligt af viden og erfaring. Sådan skal det være.

Det var en super god aften, og der blev lavet masser af utroligt flotte billeder af de flotte og dygtige modeller. Igen viser det, at vi kan mere, når vi er sammen.

Portrætfoto af Carsten Nielsen