Aftenbilleder med lang lukkertid

Aften af Ane Marie Vilhelmsen

Masser af udfordring, læring og hygge. Det er sådan set konceptet for stort set alt, vi laver i Kibæk Fotoklub.

Aften af Jørgen D. Vestergaard

Alligevel er der forskel på de enkelte klubaftener, da vi altid har et spændende emne på programmet. Denne gang var vi taget til Børnesøen i Kibæk, hvor det var aftenbilleder med lang lukkertid, som lokkede os udendørs.

Mulige motiver ved Børnesøen inkluderer naturligvis nattehimmel men også gadelys, vandspejlet og badebroen. Til aftenen havde Martin også medbragt et udvalg af lyskæder og brændende ståluld, så der var masser af muligheder for spændende og anderledes billeder.

Resultaterne blev mange flotte billeder med forskelligartede motiver. Som for eksempel en blå stjernehimmel med dramatiske skyer eller en enkelt gæst på badebroen. Der var også mange eksempler på svingende lyskilder – LED eller brændende ståluld, som også giver spektakulære billeder.

Udstyr

Hvis du selv vil prøve at lave aftenbilleder med lange lukkertider, har du har brug for et stativ og gerne en fjernudløser. Hvis du ikke har en fjernudløser, kan du indstille dit kamera til at udløse med forsinkelse.

Hvis du gerne vil lave billeder af himmelen med dens stjerner og hastigt skiftende skyer, er et vidvinkelobjektiv lige sagen. Men hvis det er detaljer som for eksempel en lygtepæl eller en lyskæde, kan du sagtens bruge alt fra vidvinkel til tele. Du har helt sikkert allerede udstyr, som kan bruges.

Teknik

Alle kameraer og alle objektiver kan lave billeder af aftenhimmelen – Også dit.

Når du starter, har du brug for at skyde dig ind på de kameraindstillinger, som giver dig det billede, du forestiller dig.

Fremgangsmåden kan være som følger:

1. Indstil dit kamera/objektiv til manuel fokusering. Dit kamera kan have svært ved at finde fokus, når der er meget lidt lys og du kan sansynligvis lettere selv stille skarpt. Brug liveview (det levende billede bag på kameraet) og zoom gerne ind på områder med lys eller konturer mens du indstiller. Når kameraet er stillet til manuel fokusering, vil det ikke prøve at stille skarpt mellem dine optagelser.
  2. Indstil dit kamera til manuel eksponering, hvilket betyder, at du selv indstiller blænde, lukkertid og ISO.
  3. Vælg en kombination på blænde 4 (eller det laveste dit objektiv kan indstilles til), lukkertid på 2 sekunder og ISO 1000.
  4. Lav et billede og vurder om eksponering er for lys eller for mørk.
  5. Hvis billedet er for lyst kan du enten a) vælge et højere blændetal til 5.6, b) forkorte lukkertiden til 1 sekund eller c) halvere ISO til ISO 500.
  6. Hvis billedet er for mørkt gør du lige modsat og vælger a) lukkertid 4 sekunder eller b) ISO 2000. Hvis du startede med blænden på det laveste blændetal, som dit objekt kan indstilles til, kan du ikke vælge et lavere blændetal.
  7. Sådan bliver du ved med at justere, indtil du har den ønskede eksponering.

Sammenhængen mellem blænde, lukkertid og ISO kan du læse mere om i artiklen Den kreative trekant – Blænde, lukkertid, ISO.

Hvis tiden er vigtig

Hvis dit motiv er noget, som bevæger sig, skal du overveje hvor lang tid, du skal bruge for at vise bevægelsen. Det er uanset om det er skyer, der blæser hen over himmelen, eller om det er en lyskæde eller brændende ståluld, der svinges rundt. Hvis tiden er det vigtigste i billedet, har du kun blænde og ISO at indstille på.

Aften af Carsten Nielsen

Læs mere om teknikken ved aftenfotografering i Kims vejledning under download i medlemsområdet (kun for medlemmer)

Aftenen sluttede i Alhuset med kaffe og hjemmebag mens vi så billeder fra månedens udfordring “Stilleben”.