Døgnet rundt – Kibæk Bageri (og lidt fototeknik)

24 timer, Kibæk Bageri (Kent) af Jørgen D. Vestergaard

 

I forbindelse med Ugepostens billed-artikel “Døgnet rundt” var Kibæk Fotoklub på besøg i Kibæk Bageri, hvor vi kom bag facaden og så de store maskiner og kæmpe bunker dej.

I Kibæk Bageri står man tidligt op for at slå store brød op. Og alt laves på håndværksmanér.

Kl. 03.15 Kent starter tidligt med at slå dej op til franskbrød
Kl. 04.22 Rundstykkerne er de næste som kommer over
Kl. 08.37 Camilla laver romkugler og skærer studenterbrød ud mens Ellen vejer af til endnu en gang dej
Kl. 09.06 Ellen og Kent laver specialbrød

Og sådan fortsættes arbejdet nogle timer endnu.

Kig ind i butikken på Jernbanegade i Kibæk og smag på varerne samtidig med at du tænker på, hvilket forarbejde det har krævet.

Billedmæssige overvejelser

Et bageri midt om natten er som udgangspunkt et dunkelt sted. Det gælder også for det gamle og stemningsfyldte bageri i Kibæk, hvor mennesker og maskiner arbejder tæt sammen på en trang plads. At lave billeder sådan et sted kan sagtens være en udfordring, og hvis man bare går ind og trykker på udløserknappen, uden nærmere overvejelser, nedsættes chancen for et godt resultat gevaldigt.

Hvis du derimod tænker på, hvad der er dit hovedmotiv, og hvad som er vigtigt for at fortælle den gode historie, er du allerede kommet langt. Når du begynder at omsætte dine tanker, er det din historie, du skal frem til, og til det har du nogle værktøjer: Dit kamera, lys og din kreativitet.

24 timer, Kibæk Bageri af Jørgen D. Vestergaard

Start med objektivet

Start med at bestemme dig for hvilket objektiv, som skal bruges for at give dine billeder det ønskede perspektiv. I dette tilfælde var ønsket at inkluderer både mennesker og en stor del af bageriet. Pladsen i bageriet var trang hvilket gjorde, at et vidvinkelobjektiv blev valgt. Den dag i bageriet blev der lavet billeder med Canon EF-S 10-18mm objektiv på et crop kamera (hvilket betyder, at billedsensoren er mindre, end det klassiske filmformat 24x36mm).

Lidt fototeknik

24 timer, Kibæk Bageri af Jørgen D. Vestergaard

Dernæst skal du vælge det blændetal, som du tænker vil understøtte din historie. Vil du have alt skarpt, eller vil du isolere dit hovedmotiv mod en sløret baggrund? Hvis du vil have alt skarpt, vælger du et højt blændetal, og hvis du vil have en lille skarphedsdybde (altså det område i billeddybden, som er skarpt) vælger du et lille blændetal. Med vidvinkelobjektivet, som blev brugt til billederne i bageriet, er blænden ikke den vigtigste parameter, da stort set alt vil blive skarpt uanset blændetal. Billederne i denne artikel er lavet med blænde ca f6.3, hvilket er hverken lavt eller højt. Så godt som hele billedet bliver skarpt, helt som ønsket, på grund af vidvinkelobjektivet.

Nu mangler du at indstille lukkertid og ISO.

En let måde at komme i gang på, er at indstille kameraet på blændeprioriteret program (kig efter Av eller A) og auto ISO. Her vælger du selv blænden (som du har gjort ovenfor) og kameraet bestemmer lukkertid og ISO.

Lav et billede.

Du kan nu konstatere, at billedet blev overbelyst og stemningen fuldstændig ødelagt i billedet. Forklaringen ligger i den måde, dit kamera virker på. Kameraet vil have alle billeder til at være lyse som om det er højlys dag. Men det går jo ikke midt om natten i Kibæk Bageri.

Øvelsen med at lave et billede, hvor kameraet bestemte, var for at give dig et udgangspunkt og en fornemmelse af lysniveauet.

Nu skifter du kameraet til manuel eksponering (find M på dit kamera) og fast ISO-værdi, hvor du selv bestemmer både blænde, lukkertid og ISO.

På den måde overtager du kontrollen. Ved at ændre lukkertiden til en hurtigere værdi og/eller stille ISO til en lavere værdi bliver dit billede mørkere. Du bliver ved med at ændre kombinationen af lukkertid og ISO indtil du har den rigtige stemning i billedet.

Billederne i denne artikel er lavet med blænde f6.3, lukkertid på 1/100s til 1/125s og ISO 400.

Lys skal der til

Når du finder den rette eksponering (kombinationen mellem blænde, lukkertid og ISO) til at give bageriet den hyggelige, dunkle belysning, som du selv oplever, vil du konstatere, at dit hovedmotiv er lige så mørkt som resten. Æv.

Det er nu, du finder dine medbragte lys frem.

Med nogle få overvejelser kan du sagtens oplyse bestemte dele af et billede uden at ødelægge det generelle lys.

Til denne opgave bestod vores medbragte lys af en fast LED lyskilde, som blev strategisk placeret for at give ganske lidt ekstra lys til udvalgte maskiner. Hovedlyset var en blitz i en lille håndholdt softboks, som blev peget mod hovedpersonen i billedet. Blitzen blev udløst af en radio-trigger på kameraet.

Når du blander lyskilder som her, er det vigtigt, at mængden af lys er balanceret. Helst må det slet ikke opfattes, at der er brugt blitz. Også her er den sikreste måde at opnå det ønskede resultat, at indstille din blitz på manuel. Det er den eneste måde, hvor du er sikker på at få ens lysstyrke hver gang.

Hvis motivet ser for oplyst ud, skruer du bare ned for lysstyrken på din blitz. Når du har ramt den rigtige lysstyrke, skal du sørge for, at blitzen holdes i samme afstand fra motivet. På den måde bliver dine billeder ensartet belyst.

24 timer, Kibæk Bageri af Jørgen D. Vestergaard

To, eller flere, er bedst

Det er bare bedre, sjovere, lettere og mere lærerigt hvis man er flere om opgaven. Det gjaldt også besøget i Kibæk Bageri.

Når man er flere, kan man hjælpe hinanden med at få ideer til billederne og hvordan de kan laves. Der er også flere øjne til at lægge mærke til detaljer, som lige skal rettes, og i vores situation, var det meget lettere at få en person til at holde blitzen, end at have den på stativ.

I fotoklubben er der altid mulighed for at være med på foto-opgaver. Grib muligheden, for på den måde, lærer vi alle. Ingen af os ved alt eller kan overskue alt, men når vi er sammen om opgaven, kan vi meget, meget mere.

Læs mere om eksponering

Som med alt fotografering er eksponering en kombination af blænde, lukkertid og ISO. Hverken mere eller mindre, og uanset om du bruger en mobiltelefon eller et Hasselblad kamera til kr. 270.000. Du kan læse mere om eksponering i artiklen Den kreative trekant – Blænde, lukkertid, ISO.

 

Del artiklen