Lys i mørket

Lys i mørket af Børge Nielsen

Når nu coronarestriktionerne dikterer, at vi skal være udendørs til klubarrangementer, så er vi naturligvis det. Og heldigvis kan man lave mange spændende udendørs aktiviteter i en fotoklub. Som for eksempel denne klubaften, hvor programmet var henlagt til Kulsøen lige uden for Troldhede. Ved søen er der bygget et overdækket område med borde, bænke, shelter og bålsted, så vi var nogenlunde sikre mod et eventuelt omslag i vejret. Men vejret holdt både tørt og stjerneklart, og det var i det hele taget en rigtig hyggelig aften.

Temaet var “Lys i mørket”. Og det skulle være mørkt for at lykkes.

Martin havde medbragt lyset i form af diverse batteridrevne lyskæder med forskellige farver, og når de blev svinget rundt, gav det masser af spændende effekter, som det ses på billederne på siden.

Princippet er ganske enkelt, og du kan sagtens selv lave lignende billeder. Læs herunder hvordan du gør.

Det er naturligvis sjovest, hvis I er flere om opgaven.

Det skal du bruge

I bedste Olsenbanden-stil skal du bruge:

• Et helt mørkt sted
  • Et kamera med objektiv
  • Et kamerastativ
  • En lyskæde
  • Hvis du har en fjernudløser, kan det gøre det hele lidt lettere
Lys i mørket af Sonja Mortensen

Brug manuelle indstillinger

Martin startede med et oplæg til kameraindstillinger, og stod selv model med lyskæderne.

Udgangspunktet for indstillinger var manuel indstilling (M). Her bestemmer du over kameraets automatik, som ikke kan finde ud af den slags foto. Du skal også slå objektivet på manuel fokus efter at have stillet skarpt, da kameraet ellers vil prøve at stille skarpt, når du trykker på udløseren, men det er langt fra sikkert, at det kan det.

Der var de sædvanlige indstillinger på kameraet at vælge imellem: Blænde, lukkertid og ISO. Men måden at tænke indstillinger i denne sammenhæng, var en smule anderledes, hvilket kommer af, at lyskilden bevægede sig, og skulle lave et mønster.

Af den grund var lukkertiden vigtig og skulle vælges ud fra en forventning om, hvor lang tid der skulle bruges for at male et interessant mønster.

Dernæst skulle blænden vælges ud fra et ønske om skarphedsdybde og sidst skulle ISO indstilles. ISO var således den eneste værdi, som frit kunne indstilles, og skulle vælges ud fra hvor kraftig lyskilden var. Jo højere ISO des kraftigere blev lyskædernes bevægelser afbilledet på sensoren.

Denne aften blev der brugt lukkertider i området fra 10 – 30 sekunder.

Ekstra tip: Sæt kameraet på bulb (B) og brug en fjernudløser. På den måde kan du selv starte og stoppe eksponeringen, og er ikke nød til at vente, til en forudindstillet tid er gået.

Der skal være mørkt

Lys i mørket af Jørgen D. Vestergaard

For at det hele skulle blive rigtig godt, var det nødvendigt med et mørkt sted. Hvis ikke stedet var mørkt, ville modellen komme til at stå som en spøgelsesfigur.

Hvis du selv prøver teknikken en gang, er det let at teste, om stedet er mørkt nok. Du indstiller simpelthen kameraet på et tilfældigt udgangspunkt og laver et billede, men uden at tænde for lyskilden.

Billedet skal være helt sort. Hvis det ikke er helt sort, kan du enten vælge et højere blændetal eller en lavere ISO-værdi. Bliv ved med at ændre, til billedet er helt sort. Når det er det, er du klar til at gå i gang med at lave lys i mørket.

Martin gav nu tegn til at gå i gang med at svinge de forskellige lyskæder i forskellige bevægelser, alt i mens fotograferne satte gang i kameraerne.

Undervejs blev der på enkelte billeder også tilføjet lys fra en blitz, som skulle oplyse Martin som det sidste før eksponeringen stoppede. Hvis der var brugt en fast lyskilde, som for eksempel en lygte, ville Martin være blevet sløret. Men fordi der blev brugt blitz, kom han til at stå skarpt i billedet. Det er fordi blitzlyset er utroligt kort, og det dermed fryser eventuelle bevægelser.

Blitzen blev ganske enkelt holdt og udløst  i hånden.

Jeg tror, alle fik spændende billeder med hjem denne aften, som var endnu en hyggelig og lærerig aften i fotoklubben.