Tjæreovnene, en god men kold klubaften

Tjæreovnene af Peder P. Pedersen

Tjæreovnene ligger som en lille historisk plet i skoven lige uden for Skarrild. I gamle dage blev der brændt kul og tjære, og ovnene står i dag sammen med et stort overdækket område med masser af borde og bænke. Præcist sådant et sted, som en fotoklub har brug for til en spændende, udendørs og coronafri klubaften.

Du kan læse mere om Skarrild og tjæreovnene her.

En model gør forskellen

For at gøre det hele endnu mere interessant havde vi spurgt Heidi, om hun ville stille op foran kameraerne. Det at have en model gør det sjovere at fotografere og billederne bliver bare bedre. Det er også langt lettere at fortælle en historie med billedet, når modellen er klædt på til lejligheden og eventuelt bruger sminke og rekvisitter, som understøtter handlingen i billedet.

Tak Heidi, for at du igen var modig og stillede op for os.

Aftenens tema

Tjæreovnene af Sonja Mortensen

Som til alle andre klubaftener var der et forudbestemt tema. Denne gang var det “Belysning af motiv og baggrund”.

For at gøre det muligt for mange fotografer, at lave billeder samtidigt, blev der anvendt fast lys i form af 3-4 LED lyspaneler. Det faste lys kræver ikke en trigger, som ellers kun ville fungere på ét kamera ad gangen. Desuden var et kamera koblet til en computerskærm, så flere kunne følge med, efterhånden som der blev arbejdet med opstillingen og indstillingerne.

For at skabe yderligere stemning blev LED´erne inde i brændekammeret tonet orange mens der blev varieret mellem kolde farver på den LED, der oplyste murstenene bag modellen. Lyset på modellen blev holdt i naturlig farve, men til den varme side.

Med baggrund i aftenens tema blev der diskuteret og prøvet, hvordan man opnår en ønsket belysning af både baggrund og model.

Skab kontrol og lag

Start planlægningen af billedet med at tænke på to ting:  Kontrol og lag. Det hele handler om, hvordan du opnår eksponeringsmæssig kontrol af baggrunden og modellen uafhængig af hinanden.

Ofte vil du være i en situation, hvor du ikke selv kan bestemme belysning af din baggrund. Det kan for eksempel være i et landskabsbillede eller en stjernehimmel, men det kan også være indendørs belysning eller noget helt fjerde.

Når du ikke kan bestemme over lyset på din baggrund, må du styre eksponeringen gennem kameraindstillinger. Hvis du indstiller dit kamera på manuel eksponering (M), bestemmer du selv blænde, lukkertid og ISO. Disse er også kendt som eksponeringstrekanten. Nu kan du gøre billedet lysere eller mørkere ved at ændre på en eller flere af de tre parametre.

Du kan læse mere om eksponering og eksponeringstrekanten i artiklen “Den kreative trekant – Blænde, lukkertid, ISO“.

Det andet vigtige element i billedet er hovedmotivet. I vores tilfælde var det naturligvis modellen Heidi, som var hovedmotivet, men det kunne også være en bil, bygning eller en blomst eller …

Sæt lys på motivet

Tjæreovnene af Carsten Nielsen

En effektiv måde at få opmærksomhed på hovedmotivet er at gøre det lysere end baggrunden. Men indtil nu er eksponeringen af motivet styret af dine indstillinger for at få baggrunden til at se ud som ønsket, hvilket ofte betyder, at hovedmotivet er underbelyst. Derfor må du nu tilføje lys på dit hovedmotiv.

Og det er nu lagene kommer ind i billedet. For ved at have baggrund og motiv i to forskellige lag, altså med afstand imellem, bliver det muligt at oplyse motivet med en lyskilde som et LED-lyspanel eller blitz. På grund af lagene kan du oplyse motivet uden at ændre eksponeringen af baggrunden. Du opnår den ønskede eksponering af motivet ved at ændrer lysstyrken og/eller afstanden til motivet, og altså ikke ved at ændre på blænde, lukkertid eller ISO, som jo er fastlagte ud fra dit ønske om eksponering af baggrunden.

Hvis du alligevel syntes, at baggrunden ændres, når du oplyser hovedmotivet, kan du gøre følgende: 1) Øg afstanden mellem baggrund og motiv eller 2) Flyt lyskilden tættere på motivet (og skru samtidig ned for lysstyrken) eller 3) Ændr retningen af lyskilden, så lyset ikke rammer baggrunden.

I vores eksempel fra Tjæreovnene er opdeling i lag opnået ved at modellen stå i en afstand fra murstenene. Hvis for eksempel Heidi havde stået lænet op af murstenene, ville det have været meget vanskeligt at tilføje lys på modellen uden samtidig at oplyse murstenene.

Fremgangsmåde

Det hele lyder måske kompliceret, men hvis du bryder processen ned i enkeltdele, bliver det mere overskueligt, og du skal kun koncentrere dig om én ting af gangen.

Prøv derfor at følge disse få trin for at komme frem til et godt resultat – Et trin ad gangen, og gå ikke videre, før du er tilfreds med resultatet af hvert enkelt trin.

Tjæreovnene af Martin Seest
  1. Start med at bestemme din ønskede eksponering af baggrunden (den ukontrollable del af billedet). Brug manuel eksponering hvor du indstiller blænde, lukkertid og ISO.
  2. Placer dit hovedmotiv med afstand til baggrunden.
  3. Placer lys på hovedmotivet og juster lysstyrken og afstanden indtil du opnår den ønskede eksponering af motivet. Her må du ikke ændre kameraindstillingerne, da det vil ændre eksponeringen af baggrunden.
  4. Nu er det bare at knipse løs, og lave dine drømmebilleder.

Vi kan (næsten) alt i fotoklubben

I en fotoklub er der mulighed for at lave masser af spændende ting, og for at inspirere og lære af hinanden. Derfor, hvis du mangler et fællesskab, hvor din interesse for fotografi kan udvikle sig, er det bare med at finde din lokale fotoklub.

Vi hygger os sammen og der er masser at lære af hinanden. I Kibæk Fotoklub deler vi viden og erfaringer, og der er altid en at spørge til råds.