Fotomaraton i Skovsnogen

Mystik af Carsten Nielsen

Man skal somme tider prøve noget nyt og lade sig udfordre, selv om man måske ikke føler sig helt på hjemmebane. Den følelse var vi vist flere, som mødt op med, da Kibæk Fotoklub holdt klubaften i Skovsnogen med fotomaraton på programmet.

Du kan finde meget mere om Skovsnogen her. Det officielle og meget internationale navn er i øvrigt Deep Forest Artland.

Fotomaraton er en aktivitet, hvor deltagerne skal løse bestemte opgaver inden for en aftalt tid. Der er lidt variation i reglerne for de enkelte maratons, så der findes ikke én bestemt udgave af fotomarathon.

Vores udgave i Kibæk Fotoklub var arrangeret af Martin og virkede perfekt.

Spændende fotografiske emner

Uhygge af Lotte Christensen

Helt kort fortalt skete følgende:

Der var på forhånd lavet en bruttoliste med ti nedskrevne fotografiske emner. Ud af disse ti blev der trukket lod for at finde fem emner, der efterfølgende skulle løses i løbet af de næste to timer, som var tidsrammen for vores maraton.

De udtrukne emner, som skulle løses var:

• Mystik
  • Mørke
  • Fladmast
  • Kvinde
  • Uhygge

Enkle regler

Reglerne var enkle. Inden for de næste to timer skulle der laves billeder til hvert af emnerne. Geografisk var området afgrænset til Skovsnogen, men alt måtte bruges, bare det var inden for området.

Der måtte gerne laves flere billeder af emnerne, men den enkelte fotograf skulle udvælge ét og kun ét billede til hvert emne. Altså fem billeder i alt.

Billederne måtte gerne redigeres og skulle indsendes seneste en uge efter arrangementet. Via en mellemmand blev alle billeder anonymiserede, så de to udvalgte dommere ikke på forhånd vidste, hvem fotograferne var.

Behøver jeg at nævne, at der var rigtig fine præmier på højkant, alle sponserede af vores gode samarbejdspartner Ringkøbing Landbobank.

Skovsnogen var perfekt

Hvis du kender området, kan du sikkert forestille dig, at Skovsnogen var en perfekt ramme om vores fotomaraton. De mange kunstværker var med til at sætte godt gang i de kreative fortolkninger over emnerne, og skovstierne blev travet tynde af deltagerne i jagten på spændende fortolkninger af emnerne.

Mørke af Peder P. Pedersen

Masser af hygge og fremvisning af månedens billeder

Efter anstrengelserne med at finde gode motiver rundt omkring i skoven var der naturligvis masser af hygge til den medbragte aftenkaffe.

Imens kaffen blev drukket, så og diskuterede vi de mange flotte billeder, der var indleverede til månedens emne Liv. Det er altid spændende at se de andres billeder og høre hvordan de er blevet til.

Fladmast af Kim Andersen

Note

For flere af medlemmerne var det første gang de havde deltaget i en fotomaraton, men flere har efterfølgende givet udtryk for, at det var en superspændende aften med masser af udfordringer. Det at skulle tænke kreativt på kommando var vildt sjovt og personligt kan jeg sagtens forestille mig at deltage i en fotomaraton igen.

Vinderbillederne i hver kategori: