Fri leg omkring Skarrildhus

Skarrildhus af Ane Marie Vilhelmsen

Skarrildhus og i særdeleshed parken og skoven omkring den gamle hovedbygning er en perle i det midtjyske. I parken springer de mange bøgetræer og rhododendronbuske ud netop nu, og de nærmest skriger til himlen for at blive fotograferede sammen med koret af fugle og frøer i skoven.

Koldt forår er ingen hindring

Skarrildhus af Jørgen D. Vestergaard

Kibæk Fotoklub har tidligere besøgt Skarrildhus (læs eventuelt denne tidligere artikel) og lavet masser af flotte billeder. Snakken på denne klubaften gik derfor blandt andet på, at det kolde forår har forsinket mange blomster, så der generelt ikke var helt så farverigt som ved andre besøg. Men koldt forår eller ej, så kunne det ikke ødelægge en rigtig god og hyggelig klubaften, hvor der naturligvis blev lavet og diskuteret billeder i stor stil.

Fri leg

Der var ikke lavet en fast plan for aftenen, så da der blev råbt “fri leg” spredtes fotograferne til alle sider. Alle objektiver lige fra vidvinkel til lang tele kom i brug, og det samme gjorde forskellige originale og hjemmelavede blitz-arrangementer.

Først da det blev tid til den medbragte aftenkaffe, samledes folk ved bordene under det store bøgetræ.

Om Skarrildhus

Skarrildhus af Inga Nielsen

Skarrildhus hed oprindeligt Clasonsborg, opkaldt efter slesvigeren Nis Clason som byggede gården omkring 1839.

I starten var der spinderi, farveri og tekstilfabrik med 139 ansatte, da der var flest. Tekstil blev udskiftet med papirproduktion fra 1893, men stoppede allerede i 1913 hvor fabriksbygningerne blev revet ned.

Den nuværende hovedbygning blev oprindelig bygget i årene 1918-1919, men brændte i 1927 hvorefter den genopbyggedes.  På kanten af forfald og nedrivning blev stedet købt af Danmarks Lærerforening i 1962 hvorefter det har været hotel og konferencested under kædenavnet Sinatur.

I dag står den flotte hovedbygning i en dejlig park med masser af rhododendronbuske og bøgetræer alt imens Karstof Å slynger sig tæt forbi.

Kilde: WikipediaSkarrild.dk og Sinatur.dk.