Sponsorfotos hos Meny, Kibæk

Sponsorfotos hos Meny af Jørgen D. Vestergaard

Henrik fra Meny i Kibæk holdt smagsfest i butikken på Sandfeldparken, hvilket betød, at der var smagsprøver og slagtilbud i lange baner. Heldigvis tænkte han på Kibæk Fotoklub til at hjælpe med billeder af de mange glade kunder og leverandører, som havde taget opstilling rundt om i butikken og på arealet foran.

Tre fotografer fra Kibæk Fotoklub havde meldt sig til at lave billeder dagen igennem. Det er altid en udfordring, når man som fotograf skal gengive en god stemning i et billede. Hovedmotivet skal naturligvis være på plads, men man skal også ramme det helt rigtige tidspunkt for det gode udtryk, og den tekniske side skal gerne sidde lige i skabet. Samtidig prøver man som fotograf at være usynlig, for ikke at stå i vejen for andres oplevelser.

Farverne er en udfordring

Sponsorfotos hos Meny af Kim Andersen

En del af teknikken er at ramme de rigtige farver, hvilket kan være svært ved indendørs fotografering. I “gamle” dage, dengang belysning udgjordes af glødelamper, kunne man nogenlunde regne med ens farver indendørs. Disse kunne så efterfølgende relativt let korrigeres ved efterbehandling på computeren. Men i dag hvor stort set al belysning er LED, neonrør eller sparepærer, varierer farverne rigtigt meget, og det er en udfordring at ramme farverne i billederne.

Ved efterbehandling på computeren kan man korrigere farverne, så de passer bedre med dem, du selv så. Men da man ikke kender de tekniske rigtige farver i hvert billede, bliver det alligevel et stort arbejde, og somme tider næsten umuligt.

Hvis du selv arbejder digitalt med billeder, er det ordet “hvidbalance” du skal kigge efter, når du vil korrigere farver. Du kan stille hvidbalancen på både kameraet og i billedbehandlingsprogrammet. Hvis du optager billederne i rå-format (det såkaldte RAW) er det lidt lettere at korrigere farver, men du kan også ændre farverne på et jpg-billede.

Du vil se, at der er nogle forudindstillede værdier for forskellige situationer. For eksempel er der indstillinger til dagslys, overskyet og glødepærer. Du kan også vælge selv at justere hvidbalancen. Det kan du gøre ved enten at indtaste farveværdier, som du enten kender eller gætter på. Hvis du kan finde et sted i billedet, som du gerne vil bestemme til at være neutralt belyst, kan du i billedbehandlingsprogrammet klikke med hvidbalance-værktøjet hvorefter programmet justerer farverne.

Det er ofte lettere sagt end gjort.

Hvidbalance og farvetemperatur dækker over det samme.

Vi siger tak

Tak til Meny og alle de glade kunder og leverandører, som dagen igennem gav os de største smil og lod os komme til med kameraerne. Vi  ser frem til at lave flere billeder for Meny i Kibæk en anden gang, og i mellemtiden kan du jo kigge ind i butikken på Sandfeldparken, og se de mange for gode tilbud.

Vil du vide mere om sponsorfotos

Hvis du sidder og tænker på, hvordan dit firma også kan få sponsorfotos fra Kibæk Fotoklub, så kontakt os på info@kibaekfotoklub.dk. Sammen finder vi ud, hvordan vi kan hjælpe hinanden.