Burning Wheels brændte dæk på KulturMøllen

Burning Wheels på KulturMøllen af Peder P. Pedersen

KulturMøllen i Kibæk er i gang for fuld musik, og hvor var det dejligt endelig at kunne mødes og høre god, levende musik.

Burning Wheels gav den gas

Arrangementet var samtidig indvielse af Kibæk Mølle som spillested for KulturMøllen, og hvem kunne gøre det bedre end det lokale band Burning Wheels? Koncerten var også Burning Wheels´51 års jubilæumskoncert, og de gav den gas, så dækkene røg. Lige som de har gjort de seneste mange år – Ikke et ben eller fod sad stille, da de tunge rock-rytmer og de glade sange fyldte rummet.

Møllen var totalt udsolgt, og de 100 tilhører oplevede medrivende dansk og international musik leveret på bedste vis.

Fotoklubben leverede billederne

KulturMøllen leverer oplevelser, som de gerne vil dele med andre, og her er billeder en vigtig brik. Medlemmerne i Kibæk Fotoklub elsker at lave billeder, så det var let at sige ja til at lave billeder fra koncerten. Aftenen blev dækket af tre fotografer, som prøvede at fange stemningen i både musikken og i lokalet. Billederne er delt med KulturMøllen, som må bruge dem kvit og frit på alle platforme.

Masser af fotografiske muligheder og udfordringer

Burning Wheels på KulturMøllen af Jørgen D. Vestergaard

Møllen er et fantastisk sted, som emmer af atmosfære. Men det er også et sted som giver udfordringer for fotografen.

Pladsen i den gamle mølle er trang – især når der er fyldt godt op af publikum. Det er en udfordring at bevæge sig rundt uden at genere, men omvendt er det en fantastisk mulighed for at komme helt tæt på både musikerne og alle gæsterne. Et vidvinkelobjektiv er godt til at vise umiddelbar nærhed og stor dybdeskarphed, mens et teleobjektiv på afstand kan skære et mere snæver motiv ud og sløre baggrunden.

Lysniveauet er lavt for at give den rette stemning af intimitet i lokalet. Det virker rigtigt godt for publikum, men er en udfordring for kameraerne. Lavt lysniveau imødegåes ved at skrue på en eller flere af de tre kameraindstillinger: Blænde, lukkertid og ISO. Se eventuelt artiklen “Den kreative trekant – Blænde, lukkertid, ISO” for at lære mere.

En anden type udfordring er farver på lysene i lokalet. Hyggelige glødepærer over bordene og farvede effektlys på scenen har vidt forskellige farvetemperaturer. Dette får farverne i billederne til at se mærkelige ud. Grundlæggende må fotografen vælge hvilket type lys, som skal gengives mest korrekt.

Farvetemperatur og hvidbalance dækker iøvrigt over det samme, og kan stilles i både kamera og computer.

Med et sted som Kibæk Mølle og med et band som Burning Wheels, virker sort/hvide billeder rigtig godt. Ud over at give et nostalgisk udtryk, kan konvertering til sort/hvid også skjule den før omtalte farveforvirring. Heldigvis behøver man ikke vælge på forhånd, om et billede skal være sort/hvid eller i farver. Det klares let på computeren under efterbehandlingen af billederne.

Køb din billet til KulturMøllen

Vi håber, billederne yder retfærdighed til både stedet og bandet, for det var simpelt hen et brag af en åbning af scenen på KulturMøllen – Kibæk Fotoklub gør det gerne igen.

Hvis du kan lide levende musik, så gør dig selv den tjeneste at tjekke KulturMøllens program. Når du finder noget, du kan lide, og det gør du med garanti, så køb din billet for at støtte det lokale initiativ og den levende musik i Danmark.