Opstilling i klubstudiet

Mens kalenderen stadig siger vinter, og vejret i øvrigt ikke viser sig fra sin mest behagelige side, sagde klubkalenderen, at det var tid til en god indendørs fotoklubaktivitet – Opstilling i klubstudiet til portrætfoto.

Det er en klassisk fotodisciplin at lave portrætfotos, og denne klubaften var der tid og mulighed for alle til at øve.

Viola af Inga Nielsen

Det var samtidig en oplagt mulighed, at vise hvordan klubbens udstyr bruges i praksis. Det hele blev fundet frem og tilsluttet, alt i mens vi diskuterede den praktiske fremgangsmåde samt fordele og ulemper ved det forskellige udstyr.

Til aftenen havde vi fundet vores mest stillesidende model Viola. Viola har blå øjne og flot mørkt hår, helt glat hud og så er hun lavet af plastic. Med Viola i position gik vi i gang med at stille lys op.

Først hovedlys, dernæst en reflektor og til sidst baggrundslys.

Viola kunne godt virke lidt “stiv” i betrækket, og hun var svær at slå et smil af. Heldigvis var der klubmedlemmer, som sprang ind foran kameraerne, da hun skulle have en pause.

Den store ottekantede softboks på 150cm er super god som den primære lyskilde, og den laver det lækreste lys, når den kommer tæt på modellen. Sæt den gerne så tæt på som muligt, uden at den kommer med i billedet.

Når man bruger fast lys, er det let at se effekten af placeringen af de forskellige lamper. Det samme gør sig gældende for en reflektor, hvor du straks kan se hvor det reflekterede lys rammer, og hvor kraftigt det er. Reflektoren blev brugt til at oplyse modellens ansigt foran, på den modsatte side som den store softboks.

Med det primære lys og reflektor på plads, diskuterede og afprøvede vi forskellige måder at bruge lampe nummer to.

Den første anvendelse blev oplysning af baggrunden. Der blev monteret en standard reflektor hvorefter lampen blev stillet tæt på baggrunden og pegende næsten parallelt med den. Det giver et lys, som aftager på tværs af billedet. Er du i tvivl om placeringen, så start med at stille den på modsatte side af modellen som den primære lampe.

En anden måde at oplyse baggrunden er at stille lampe nummer to lige bag ved modellen, og så lyse ind på baggrunden. Det giver et flot symmetrisk lys bag modellen.

Stor softboks th og stripboks tv samt håndholdt reflektor af Jørgen D. Vestergaard

Den sidste anvendelse vi afprøvede denne aften var at montere en såkaldt stripboks, hvilket er en lang og smal softboks. Den blev stillet skråt bag modellen pegende på hår og skulder. Det giver dimension i billederne og kan se ret godt ud.

Efter en god aften i fotostudiet var det tid til aftenkaffe sammen med gennemsyn af januars “Frit emne” billeder. Gennemsynet var udskudt på grund af det spændende foredrag med Carsten Krog Pedersen i starten af februar.

Se, det var endnu en rigtig god aften i fotoklubben.