Naturen tæt på – Hvad er det?

Endelig blev sløret løftet for  “Naturen tæt på”. Det skete til et møde i Kibæk Fotoklub for at diskutere idéer og starte planlægning af projektet. Det hele er stadig kun drømme og planlægning, men det kribler for at fortælle om tankerne bag projektet og høre alle idéerne til, hvordan vi kan lave Danmarks bedste projekt om naturformidling og naturoplevelser gennem billeder.

Men hvad er “Naturen tæt på”?

“Naturen tæt på” er et projekt defineret af Kibæk Fotoklub

Visionen er:

“At bringe naturoplevelser tæt på gennem billeder”

Derfor inviterer vi alle med interesse for naturfoto til at

Dygtiggøre sig – Optage – Printe – Udstille

Det praktiske indhold i projektet kommer til at fokusere på følgende aktiviteter, som alle arrangeres af Kibæk Fotoklub:

• Fotokurser med fokus på natur og naturformidling. Vi får nogen af Danmarks bedste naturfotografer til at komme og undervise os
  • Workshops hvor vi sammen med de bedste naturfotografer går ud i naturen for at lave flotte billeder
  • Kursus i at redigere naturbilleder
  • Printe store, flotte naturbilleder
  • Udstille elektroniske og fysiske billeder. Især for mennersker, der ikke selv kan komme tæt på naturen

Den første løse projektplan ser ud som vist nedenfor. Du kan roligt glæde dig, men husk, at det indtil videre er en løs plan, som afhænger af den opnåede finansiering, som ikke er på plads endnu. Alt kan derfor ændres, og vi går først i gang, når økonomien er på plads.

Alle aktiviteter vil blive planlagte, så man kan vælge til og fra, og der bliver ikke krav om, at man deltager fra start til slut. Der er heller ikke krav eller forventning om medlemsskab af Kibæk Fotoklub – Alle med interesse for formålet er inviterede til at deltage.

Gennem hele projektet lægger vi op til, at deltagerne bliver dygtigere og dygtigere til at lave naturbilleder, uanset hvilket niveau du er på, når du starter.

Projektet slutter med et antal fysiske og elektroniske udstillinger af deltagernes naturbilleder. De indsendte billeder behøver ikke være lavede i forbindelse med aktiviteter i projektet, og må gerne være billeder, du selv har lavet før, under eller efter aktiviteterne.

Vores udstillinger skal give betragteren naturoplevelser helt tæt på, især for dem, som ikke selv kan komme ud i naturen.

Andre er med på idéen, men vi mangler lidt endnu

Budgettet til sådant et ambitiøst projekt er stort, og vi er ikke i mål med finianseringen endnu. Men det ser lovende ud, for der er heldigvis flere fonde og kommunale insititutioner, som har meddelt støtte til projektet. Lige nu har projektgruppen fuld fokus på at sikre den resterende finansiering, så vi kan realisere projektet i sin helhed.

Følgende har indtil nu meddelt støtte til “Naturen tæt på”:

• Herning Kommune
  • Nordea-fonden
  • Kulturfest herning 2022
  • Fonden af Hammerum Herreds Brandkasse for Løsøre af 1844

Tusind tak for støtten til alle, som støtter os:

Kulturfest_facebook_cover
NordeaFonden_Logo_Payoff_Black_RGB

Herning

Kommune

Fonden_af_1844_logo

Samtidig med den første præsentation af “Naturen tæt på” havde vi besøg af Brian Mikkelsen fra Nordea-fonden, som overrakte en check på kr. 20.000 til projektet. Tusind tak!

Brian Mikkelsen overrækker check til Kibæk Fotoklub

Vil du vide mere

Vi begynder nu at tilføje flere detaljer til planen, så vi bliver klar til startskuddet i juni 2022.

Hold derfor øje med projektet, så du er klar, når vi åbner for tilmelding til de enkelte aktiviteter.

Planlægningen varetages primært af en projektgruppe bestående af Trine, Ane Marie og Jørgen, og du er meget velkommen til at kontakte os på naturen@kibaekfotoklub.dk for at høre nærmere eller komme med dine idéer til at gøre projektet endnu bedre.