Udsmykning til Assing Kirke

Før sommerferien kom Klaus, sognepræst i Assing Sogn, med en opgave til fotoklubben, som vi ikke kunne sige nej til. Opgaven lød på at lave et billede til udsmykning i Assing Kirke. Billedet skulle være klar før årets høstgudstjeneste og det skulle indeholde noget om høst og tro. Ellers var der frit valg på alle de kreative hylder, og der var ingen andre bindinger eller forbehold.

Assing Kirke af Jørgen D. Vestergaard

For at løse opgaven bedste muligt mødtes nogle af klubbens medlemmer med Klaus i Assing Kirke for at se, hvor billedet ville komme til at hænge. Samtidig fik vi startet en kreativ proces og fik en god snak om hvilke elementer, der kunne indgå.

Assing Kirke af Jørgen D. Vestergaard

Det var vigtigt for os, at billedet kom til at vise det lokale tilhørsforhold til Assing Kirke. Derfor blev vi ret hurtigt enige om, at der skulle indgå elementer fra kirkerummet, som direkte signalerer “Assing Kirke”. Der er mange lokal-specifikke ting at vælge imellem, og vi lavede ved samme lejlighed billeder af døbefonden, kirkeskibet “Håbet” og krucifikset, for måske senere at kunne bruge disse i en form for billedkollage.

Temaet om høst kunne være alt fra en kornmark til modne vindruer eller brød.

Det andet bundne element om tro blev naturligvis også diskuteret. Alterkalk og bæger med vin blev fotograferet, for de kunne være oplagte elementer. På et tidspunkt blev vi lidt overmodige og spurgte Klaus, om han kunne arrangere en barnedåb. Det kunne han, så den efterfølgende søndag stillede vi op med lys og kameraer for at lave billeder. Forældrene var naturligvis indforståede med det hele; også at deres lille ny måske ville ende på et stort billede i kirkerummet.

Pladsen hvor billedet skulle hænge muliggjorde et ret stort billede, og der blev målt op og noteret. Det færdige billede måler 1 x 1,6 meter og fylder den tilmurede dør ud.

Mediet hvorpå billedet skulle printes blev naturligvis også vendt og drejet. Diskussionen gik omkring et billede printet på traditionelt fotopapir og derefter sat i glas og ramme. Umiddelbar en god og afprøvet løsning, men den ville blive relativ dyr og holdbarheden i et til tider koldt kirkerum var tvivlsom. Det ledte os hen mod muligheden for at printe på lærred – Et vævet stykke  kunststof, som ville være meget holdbar mod både fugt, temperatur og håndtering. Vi valgte at printe billedet på lærred og hvor blev det flot.

Det færdige billede består af tre billeder, men undervejs blev der eksperimenteret med flere billedeelementer. Vi vurderede undervejs, om de enkelte elementer gjorde billedet bedre eller bare gjorde det “rodet”.

Det mest iøjnefaldende element i det færdige billede er naturligvis barnets ansigt med hånden og vanddråberne. Den hvide dåbskjole og det lyse ansigt balancerer rigtig godt mod det noget mørkere krucifiks. Krucifikset er lavet semi-transparent, så kornet, der virker som en stor baggrund, træder igennem.

Vi er selv ret vilde med resultatet og håber, at det må give glæde til beskuerne. Men tag selv en smut forbi Assing Kirke og se det store billede.

Tak til Klaus for at give os opgaven og tro på, at vi kunne løse den.