Fokus på mental sundhed – Mental Talk

Mental Talk 2022 i Herning er slut, men behovet for handling på området fortsætter, da  hver tredje af os statistisk set vil opleve psykisk sygdom.

Mental Talk og HKH Kronprinsesse Mary af Grethe Larsen

Gennem de første tre dage i september var Herning midtby omdannet til et stort folkemøde, hvor omdrejningspunktet var mental sundhed. De mere end 100 aktiviteter berørte og belyste mange forskellige sider af det mentale, og som officiel billedleverandør var Kibæk Fotoklub her, der og alle vegne – Tidligt og sent.

Fotograferne havde faktisk tyvstartet lidt, idet vi gennem det seneste år havde fulgt med i nogen af forberedelserne op til folkemødet. Men den første officielle opgave efter åbning af folkemødet var intet mindre end at være hoffotograf. Det skete da hendes kongelige højhed Kronprinsesse Mary i sin egenskab af formand for Mary Fonden holdt åbningstale på ensomhedskonferencen i Herning Kongrescenter. Kibæk Fotoklub havde udsendte fotografer med til pressebriefing og var derefter på plads og parate.

Parate var vi også til rigtig mange af de øvrige aktiviteter, lige fra koncerter til paneldiskussioner til gøgl og kreative aktiviteter og så alt det andet, som bare blev ved og ved.

Der var de kendte, de meget kendte og de knap så kendte, men fælles for dem alle var, at de satte fokus på mental sundhed.

Sikken et kæmpe stort og flot afviklet arrangement.

Servicehunde giver liv

På gågaden kunne du møde gravhunden Hugo og hans ejer Cecilie. Hugo er psykiatrisk servicehund, og han giver Cecilie mulighed for at komme ud i en hektisk dag på gågaden på trods af angst. Hugo og Cecilie havde en travl dag til Mental Talk, hvor de holdt foredraget “Hunden der gav livet tilbage” fra scenen på Tinghuspladsen, og de fik i den grad skabt stor opmærksom på servicehundes store betydning.

Servicehunden Hugo og ejer Cecilie til Mental Talk af Jørgen D. Vestergaard

Psykiatriske servicehunde trænes og certificeres i Trinitas, der også var repræsenteret med en stand ved Mental Talk. Her kom også Maj-Britt forbi med Bongo og Nuka.

Hvis du ser en hund med et blåt dækken med teksten “PÅ ARBEJDE. PSYK. SERVICEHUND” så lad være med at klappe og kæle med den. Eller spørg i hvertfald ejeren først. Når dæknet er på, er hunden nemlig på arbejde, og når man arbejder, kæler man ikke (med mindre man får lov).

Mental Talk og Maj-Britt med hendes servicehund af Jørgen D. Vestergaard

Husk også at servicehunde automatisk har adgang til steder hvor hunde ellers ikke må komme.

Koncerter for fuld udblæsning

Musik havde en fremtrædende rolle på Mental Talk. Ikke kun da Mathilde Falck med band gav et brag af en koncert på Torvet i Herning, men også da der blev sunget fællessang fra højskolesangbogen og da to studerende ved MGK (Musikalsk Grundkursus) i Holstebro stillede op på scenen på Tinghuspladsen og bare fyrede den af med deres overbevisende og charmerende optræden. Og der var mange flere bands og musikere i sving.

Mental Talk og Mathilde Falck af Jørgen D. Vestergaard

Mathilde Falck er i øvrigt ambassadør for Mental Talk, og taler gerne og åbent om hendes eget forløb med psykisk sygdom.

Paneldiskussioner satte fokus

Blandt de mange paneldiskussioner var der nuværende og tidligere psykisk syge, en tidligere statsminister, en biskop, en fagforening, flere entertainere hvoraf den ene, Jytte Abildstrøm, havde taget sit barnebarn Julius med (eller var det omvendt?). Og listen fortsatte.

Mental Talk og Lars Løkke Rasmussen af Grethe Larsen

Alt det andet

Og så er der slet ikke nævnt gøgl, krea, mad og drikke, motion, skoleskak, kunst og alt det andet.

Tak til alle medvirkende for jeres bidrag til Mental Talk og for at tale om og sætte mental sundhed på dagsordenen.

Fotograferne i Kibæk Fotoklub har helt sikkert ikke været med til alle arrangementer, det var der alt for mange til, men vi var rigtig mange steder, og vi håber, at billederne vækker glæde.

Alle nedenstående billeder, og flere til, er delt med Mental Talk. Hvis du er aktør på billederne og gerne vil bruge et eller flere af dem, så tag gerne kontakt til Mental Talk eller Kibæk Fotoklub.