Action på mountainbike

Til klubaften en tirsdag i august stillede tre dygtige og modige mountainbikere op sammen med Kibæk Cykler – Der stod nemlig action på programmet. Og action fik vi til fulde. Hold da op hvor Oliver, René og Heini gav den gas. Heldigvis slap alle fra de halsbrækkende hop og sving uden skrammer, og sikkerhedsudstyret kom ikke i brug.

Rammen var den nyanlagte MTB teknikbane i Kibæk, lige ved siden af tennisbanerne og overfor Kibæk Krydsfelt. Det er blevet en flot bane med hop, op- og nedkørsler i forskellige sværhedsgrader, så det påstås, at alle kan køre på banen.

Banen er åben for alle, så tag din cykel med og prøv en tur. MEN lad være med at være overmodig. Det er dit eget ansvar at køre forsvarligt og uden skader på dig selv eller andre.

Fotomæssige udfordringer

Cykelaction af Jørgen D. Vestergaard

Fototeknisk og kompositionsmæssigt var der masser af spændende udfordringer.

Som fotograf kan du overveje, hvordan du vil vise fart og action. Du kan fryse en dramatisk situation med en kort lukkertid eller flash, eller du kan sløre omgivelserne og holde rytteren skarp med en lang lukkertid, hvor du panorerer sammen med rytteren.

Hvis du vil fryse et bevægeligt motiv som mountainbikere, skal du bruger en hurtig lukkertid, måske 1/1000sek eller hurtigere afhængig af hastighed. Og du kan sikkert stadig se bevægelse nogle steder i billedet. Du kan også fryse bevægelse ved at bruge blitz. En blitz blinker ekstremt hurtigt, når den er i normal funktion. Du kan nu lege med forholdet mellem blitz og det øvrige lys, som for eksempel sollys.

Princippet med panorering er, at du vælger en relativ langsom lukkertid hvorefter du følger dit motiv mens lukkeren står åben. Det betyder, at alt som flytter sig i billedet bliver uskarpt, mens rytteren, som du forsøger at holde samme sted i søgeren, kommer til at stå nogenlunde skarp. Hvor lang lukkertiden skal være, for at du får den ønskede effekt afhænger blandt andet af motivets hastighed samt din brændvidde/objektiv. Du er nød til at prøve dig frem, og vær forberedt på, at en stor del af billederne ikke bliver, som du håbede.

Som det ses af billederne i galleriet herunder, giver det helt forskellige udtryk.

Kompositionen er vigtig når du laver actionbilleder, og det er den i øvrigt ved alle billeder.

Cykelaction af Peter Støttrup

Du kan for eksempel fremhæve højden når rytterne hopper, ved at bruge et vidvinkelobjektiv og lave billedet fra en lav højde. På den måde kommer hoppet til at se højere ud, end hvis du bruger et teleobjektiv fra normal højde.

Du kan også arbejde med at fortælle historien om en mountainbiker på vej ned at den stenede vej. Her er du nød til at inkludere noget af omgivelserne, og du ser måske rytteren på toppen, mens han ser ned at den ujævne vej, han er på vej ned ad.

Som altid når det drejer sig om foto, er mulighederne uendelige, og kun fantasi og inspiration sætter grænserne for dine billeder.

Cykelaction af Grethe Larsen

Når enden er god

De tre ryttere svedte bravt og holdt godt ud, men selv top sportsfolk har en ende, og både de og fotograferne pakkede til sidst grejet sammen.

Se, det var en god og udfordrende klubaften i fotoklubben, som naturligvis sluttede med kaffe og kage i Alhuset.

Stor tak

En stor tak til Søren fra Kibæk Cykler for at være med på ideen og arrangere ryttere og cykler.

Og naturligvis en stor tak til Oliver, René og Heini for at bruge en aften sammen med en flok fototosser.

Kibæk Cykler og rytterne får naturligvis vores udvalgte billeder.