Fotoaften med kontrast

Fotoaften med portrætbilleder med høj kontrast af Inga Nielsen

Leg med lys er et af de tilbagevendende emner til klubaftenerne og denne aften var emnet “Høj kontrast portræt”. Carsten havde rigget lys til og Kaj stillede  sig modigt op som model foran flokken af amatørfotografer.

Efter en introduktion blev lysmængden målt med en lysmåler, således at alle på forhånd kunne indstille deres kameraer til et fornuftigt startsted. Og så var det bare at gå igang. Det var naturligvis helt i orden at ændre indstillingerne, som hver i sær nu syntes bedst. For mit eget vedkommende valgte jeg en hurtigere lukkertid end oplægget for at være mere sikker på, at jeg kunne holde mit teleobjektiv stille. Som du måske husker, kan man nemlig opnå den samme eksponering med mange forskellige kombinationer af blænde, lukkertid og ISO. Det kan du læse meget mere om i artiklen “Den kreative trekant

Brug af gråkort af Jørgen D. Vestergaard

Undervejs blev der også lavet et billede af et gråkort for at kunne indstille hvidbalancen. Det er en let og effektiv måde at sikre korrekte farver i dine billeder, når du efterfølgende behandler dem på din computer.

Fremgangsmåden for at justere hvidbalancen er følgende:

1. Du laver et billede, hvor du beder modellen om at holde et gråkort tæt på ansigtet. Det er underordnet, hvornår du laver billedet, men det er vigtigt, at lysopsætningen er ens fra billedet af gråkortet til dine andre billeder, da farverne sagtens kan skifte, hvis du flytter rundt.
  2. Når du behandler billederne på computeren, finder du billedet med gråkortet. Hvis du benytter Adobe Lightroom skal du gå til Develop ->Basic og vælge den lille pipette øverst i venstre side af Basic-panelet. Med pipetten klikker du på det grå eller hvide område på gråkortet og vupti, ændres dine hvidbalance, så farverne i billedet bliver neutrale. Du bestemmer naturligvis selv, om farverne skal være neutrale, og hvis de ikke skal det, har du nu et godt udgangspunkt for at lave ændringer.
  3. Noter tallene Temp og Tint for hvidbalancen og brug de samme tal ved de øvrige billeder lavet under samme lysforhold. Nu har alle dine billeder den samme og neutrale hvidbalance.

I løbet af aftenen flyttede vi rundt på modellen og prøvede med forskellige lysopstillinger. Intet af det afprøvede var mere kompliceret, end du selv vil kunne lave det derhjemme med en enkelt blitz eller to. I klubben har vi fast lys, som er lettere at arbejde med, da du direkte kan se, hvordan lyset ændrer sig. Med fast lys kan alle også lave billeder samtidigt uden at skulle deles om en tigger (en dims du monterer på kameraet, som udløser blitzen når du trykker på udløseren på kameraet). Med en tigger, kan der kun være én fotograf i gang ad gangen, hvilket godt kan være upraktisk til en klubaften, hvor alle gerne vil komme til.

Aftenen sluttede med at se billeder til aftenkaffen.

Tusind tak til Kaj for igen at hjælpe os som model. Vi håber du kan bruge billederne.