Mød mig i mørket på Assing Kirkegård

"Mød mig i mørket" på Assing Kirkegård af Henrik Hansen

Af Ingrid P. Kjeldsen

Mød mig i mørket den 3. maj 2023

Mere end 150 interesserede var mødt op til en spændende aften rundt på Assing Kirkegård afsluttende i kirken med Kulturkompagniet. Vejret var fint men køligt.

Kulturkompagniet har produceret flere “Mød mig i Mørket” arrangementer på kirkegårde, hvor de formidler historier om nogle af sognets afdøde beboere på en god og respektfuld måde. De formidler via sange og fortællinger.

Drømmeren fra Palæstina og andre spændende personer

Et af stoppene  blev ved David Huda og hans families gravsted. Han kom som 6 årig flygtning fra Palæstina til Assing og kom i pleje hos Peder og Kirsten Marie Søndergård. David Hudas barnebarn Peder Fogtdal har skrevet bogen ” Drømmeren fra Palæstina” om sin farfar. Det var omdrejningspunktet for formidlingen.

De mange børnegrave fortalte “jordemoderen” om. Børnedødeligheden var stor førhen. Hun fortalte bl. a. om, hvordan en frugtsommelig kvinde skulle vogte sig for flere ting under graviditeten, i håb om at få et levende og sundt barn.

Som sagt havde Kulturkompagniet lavet et fint oplæg om de lokale personligheder, som har betydet noget for tiden og egnen. Blandt andet om forhenværende Amtsborgmester Anton Kristensen, hans far og brødre, der under 2. verdenskrig var med i modstandsbevægelsen, og en af dem blev taget af tyskerne.

Lapidarium = mindelund.
Lapis betyder sten.
Ned i den nordligste del af kirkegården er en mindelund, hvor nogle særlige og gamle gravsten er stillet smukt og respektfuldt op. Et smukt lille sted til ro og eftertænksomhed.

Om Assing Kirke

Vi sluttede som sagt inde i kirken, hvor Svend ‘Graver’ gav en fin beretning om kirkens historie. Assing Kirke er blandt de 3 største landsbykirker i Viborg Stift! over 3500 personer bor i Assing sogn. Fra 1100 tallet og frem til for 100 år siden  var kirken en kullet kirke, dvs en kirke uden tårn. Assing kirke er lidt speciel, idet man her har bevaret døren i nordsiden/kvindesiden og muret syddøren til.  En anekdote: At ingen mure og vinkler er lige i kirken, og det var for at holde Den Onde ude. Han har det bedst med lige sider og harmoni!

Kibæk Fotoklub

Fotografer fra Kibæk Fotoklub var med på kirkegården og nød som de øvrige publikummer det flot opsatte og rørende teaterforestilling.

Arrangørerne har naturligvis fået billederne, og vi håber, de bliver brugt. Jo mere, jo bedre.