Den dag Paris-Dakar Rally kom forbi Kibæk

Dakar Rally i Kibæk af Carsten Nielsen

Det er ikke hver dag et hold fra det berømte Paris-Dakar Rally, som i dag kun hedder Dakar Rally, kommer forbi Kibæk. Det gjorde de i starten af april og tænk, det skete lige på en klubaften i Kibæk Fotoklub.

Heldigvis havde vi hørt rygtet på forhånd, så vi stod klar.

Og de kom. Kørende  på de store terrængående motorcykler. Turen til Kibæk var uden de samme strabadser, som når turen går gennem Saudi Arabiens ørken. Men maskinerne var bygget til robusthed og fremkommelighed, i modsætning til at køre hurtigt på asfalt.

At det var en stor begivenhed, var ikke til at tage fejl af, så vi havde selvfølgelig taget det store udstyr med i skoven.

Læs evt mere om Dakar Rally her.

Udstyr

Dakar Rally i Kibæk af Jørgen D. Vestergaard

Udstyret bestod denne gang af lys, røgmaskine og et blåt farvefilter.

Lyset var vores faste LED-lamper. At det er fast lys,  gør det meget lettere at være flere fotografer igang samtidigt, da der ikke er en trigger, som skal gå på omgang. Der er dog også nogle få ulemper ved det faste lys. For eksempel ved modellerne ikke, hvem der tager billeder på hvilket tidspunkt, og fotograferne kan derfor konkurrere om modellernes opmærksomhed. Det faste lys er heller ikke helt så kraftigt som de fleste blitz-lamper, og man kan sige, at man får mindre lys for pengene.

I klubregi hvor mange medlemmer laver billeder samtidigt, syntes vi, at fordelene opvejer ulemperne.

På lamperne kan monteres farvefiltre, som er et fint ord for cellofan i forskellige farver (næsten). Vi satte en lampe med et blåt filter bag ved kørerne, og det ses i flere af billederne, hvor røgen er blå eller hvor der er blå refleksioner i cyklerne. Røg er en effektiv måde at lave stemning. Men røg skal helst bruges sammen med lys, da røg belyst bagfra er meget mere spændende end røg uden ly.s

Røgmaskinen var derfor et vigtigt stykke udstyr, omend vinden gjorde det svært at nå at bruge røgen, før den var væk.

Efter turen i skoven var det tid til kaffe og hjemmebag i klublokalet. Kaffen blev nydt mens vi så billeder af månedens tema: Spring.

Stor tak

Vi vil gerne sige en stor tak til René og Poul for at stoppe i Kibæk, og lade os knipse løs.