Leg og læring – Denne gang med frugtfarve og røgelsespinde

Røg af Ellen Veng

Leg og læring gælder ikke kun i folkeskolen, men sandelig også i fotoklubben.

Denne klubaften legede vi med frugtfarve og røgelsespinde. “Hvad”, spørger du måske. Men jo, det er helt rigtigt.

I aftenens anledning blev der indrettet to ministudier som deltagerne cirkulerede imellem.

Frugtfarve

Farvedråber af Ellen Veng

I studio 1 var opgaven helt psykedelisk og resulterede i farvespil uden lige.

Her var ingredienserne vand og frugtfarve, hvor frugtfarven blev dryppet ned i en transparent beholder med vand.

Martin havde lavet en fin beholder af vinduesglas samlet med silikone med målene ca. 5 x 10 x 15 cm. I den blev der hældt vand. Helt almindeligt vand fra hanen.

Ideen med opstillingen er, at der forsigtigt dryppes frugtfarve ned i vandet, hvorefter frugtfarven laver de mest psykedeliske former og farver når det fordeler sig i vandet.

For at kunne se disse former og farver, virker det bedst, hvis farven og vandet oplyses bagfra; altså fra modsatte side som kameraet. Derfor kan man ikke bruge blitzen på kameraet, men skal bruge en blitz med fjernkontrol (kabel, IR- eller radiostyret). Du kan med fordel gøre blitzens lys mere ensartet ved at skyde igennem noget semitransparent, som for eksempel hvidt plexiglas eller et ark papir. På den måde kan du undgå en stærkt lysplet hvor blitzen lyser.

At der er undtagelser til alle regler, viser nederste farvedråbe-billede, som blev lavet uden blitz. Derfor: Leg og prøv dig frem. Måske opdager du noget helt uventet.

Normalt vil kameraet søge efter fokus, når du trykker udløseren halvt ned. Men i vores opstilling kan det være svært for kameraet at stille skarp, når dråberne flyder rundt. Du kan derfor stille skarpt før du eksponerer. Stik eksempelvis en pind ned i midten af vandet og stil skarpt på denne. Derefter stiller du objektiv/kamera til manuel fokusering, hvorved du undgår at kameraet vil prøve at fokusere, når du trykker på udløseren.

Farvedråber af Inga Nielsen

Hvis dit kamera er monteret på et stativ, behøver du ikke stille skarpt igen (med mindre du flytter kameraet) og du kan koncentrere dig om motivet. Med en fjernudløser bliver det også lettere at holde øje med dråberne, og tage billedet når farveformationerne er mest interessante.

Nu er du klar til at knipse løs.

Dryp forsigtigt og se figurerne leve. Ikke to billeder bliver ens, så skyd mange billeder. Du kan også prøve med forskellige farver samtidigt. Så vil de anvendte farver blande sig og lave yderlige farver.

Tip: Forbered opstillingen ved at tappe noget vand på forhånd, gerne dagen før, som kan stå og afgasse før du skal bruge det. Vand fra hanen indeholder en del luftbobler, og når du oplyser luftbobler bagfra ser der ud som sne, hvilket vi ikke ønsker i vores tilfælde. Derfor, hvis vandet er tappet på forhånd, har luften tid til at stige til overfladen, og du har ikke problemet med “sne”.

Røgelsespinde

Røg af Jørgen D. Vestergaard

I studio 2 stod den på røg og masser af stærk duft fra røgelsespinde.

I opstillingen her blev to røgelsespinde anbragt i hver deres hul i to pinde. Ideen er, at du nu har mulighed for at bevæge røgelsespindene frem og tilbage. Røgen stiger ganske langsomt, og næsten enhver bevægelse i rummet vil få røgen til at blafre og ændre retning. Dette kan du nu opnå ved at bevæge pindene, og du kan lave nogle spændende former i røgen.

Røg ser bedst ud når det oplyses bagfra eller fra siden. For at oplyse røgen blev en blitz sat op, så den lyser ind på røgen fra siden. Blitzen var fjernstyret ved hjælp af en radiotrigger. (Fjernstyringsfunktionen kan opnås på flere måder: Kabel, infrarøde signaler eller radiosignaler).

I rummet var der normal loftsbelysning, men med valget af blænde, lukkertid og ISO kan rumbelysningen helt undgås på billederne. Dette er en stor fordel, for så kan du kontrollere lyset med din blitz. Ved blænde f8, 1/200s og ISO 100 var rumbelysningen uden betydning, og lyset på røgen kan nu ændres ved at justere på din blitz.

Røg af Ellen Veng

Før du eksponerer billedet skal du være sikker på fokuseringen, som er en smule anderledes end normalt, da røgen selv er meget svær at fokusere på. Røgen stiger op ca over røgelsespindene, så pindene er et godt sted at fokusere. Alternativt kan du bruge en hånd lige over røgelsespindene til at stille skarp på. Når du har fokuseret, bør du slå kameraet eller objektivet over på manuel fokusering. På den måde undgår du at kameraet søger at fokusere igen, når du trykker på udløseren.

Hvis du har kameraet på et stativ, behøver du ikke fokusere igen, med mindre du flytter på kamera/stativ.

Nu er du klar til at knipse løs. Røgen ændrer sig hele tiden, så lav mange billeder, så du bagefter kan udvælge de mest interessante røg-figurer.

Tip: Røgelsespinde giver en ret stærk lugt, så brug dem kun et sted du kan ventilere godt bagefter.

Se nogle af resultaterne i galleriet herunder.