Gokart-action i Grindsted

Gokart af Jørgen D. Vestergaard

Grindsted Gokart Klub lagde asfalt til en klubaften med højt oktantal og hvinende dæk. Og vi blev i den grad udfordret på teknikken.

Når man laver billeder af noget, som bevæger sig (som for eksempel en hurtigtkørende gokart), kan man som fotograf stille sig (mindst) to spørgsmål: Vil jeg fryse bevægelsen eller vil jeg vise den? Tilgangen til løsningen af de to spørgsmål er vidt forskellig, så du må vælge.

Frys bevægelsen

Hvis du vil fryse bevægelsen vil lukkertiden være af stor betydning, og du bør tænke i retning af hurtige lukkertider. Den hurtige lukkertid sikrer, at dit bevægelige motiv ikke når at flytte sig synligt i den tid lukkeren står åben. Dermed ser billedet skarpt ud trods bevægelsen – Bevægelsen er frosset fast med den hurtige lukkertid.

Hvor hurtig lukkertiden skal være for at fryse bevægelsen afhænger blandt andet af hastigheden på det bevægelige motiv, afstanden til motivet og objektivets brændvidde. Jo højere hastighed, jo kortere afstand og jo længere teleobjektiv øger alle sløringen som igen gør, at du skal vælge en hurtigere lukkerhastighed for at fastfryse bevægelsen.

Sæt en (fokus-) fælde

En udfordring ved frysning af bevægelsen er hastigheden på autofokus i kameraet. Hvis kameraet konstant skal finde fokus kan det have svært ved at ramme et skarpt billede. Hvis dit motiv bevæger sig i et fast mønster, som for eksempel rundt og rundt på en racerbane, kan du hjælpe dit kamera ved at slå autofokus fra.

Ro på, det giver mening når du læser det næste.

Find et sted som dit motiv passerer og stil skarpt der (uden at motivet er i billedet). Slå dernæst autofokus fra. På den måde undgår du at kameraet bruger tid på at stille skarpt ved hvert billede. Nu sætter du dig bare til at vente, til motivet kommer til dit forud definerede sted, og så er det bare at skyde løs. På den måde ved du, at når motivet er på det sted du har indstillet fokus til, så står det skarpt. Start med at skyde lidt før og bliv ved til motivet er forbi stedet. Denne metode kaldes fokus-fælde. Du sætter en fælde, hvor fokus fanger motivet.

Vis bevægelsen

Gokart af Martin Seest

Hvis du derimod ønsker at vise bevægelsen bør du straks tænke i relativt lange lukkertider. Den lange lukkertid bevirker, at dit motiv kan nå at flytte sig mens lukkeren står åben, og dele af billedet bliver sløret. Det er netop sløring, som påvirker beskuerens hjerne til at tænke fart.

Det slørede i billedet kan fremkomme på to måder. Enten slører du det, som bevæger sig, eller også slører du det, som er stationært.

Hvis du vil sløre det bevægelige motiv skal du holde kameraet stille og lade motivet bevæge sig hen over billedsensoren, mens lukkeren stå åben.

Hvis du ønsker at det bevægelige motiv skal vises (nogenlunde) skarpt skal du bruge en teknik kendt som panorering. Ved panorering følger du motivets bevægelse ved at bevæge kameraet mens lukkeren står åben. Dermed holdes motivet skarpt mens alt andet i billedet bliver bevægelsessløret. Jo langsommere lukkertid jo mere bevægelse i billedet, men jo sværere bliver det også at opnå tilstrækkelig skarphed.

Lad det være sagt med det samme: Det er svært at ramme det helt rigtige billede, hvor motivet står helt skarpt, så vær forberedt på at andelen af gode (tilsigtede) billeder bliver lille.

Denne aften på racerbanen øvede de fleste sig i panoreringsteknikken.

Gokart af Inga Nielsen

Kameraindstillinger

Hvor lang lukkertid skal man så bruge? De samme forhold gør sig gældende som ved fastfrysning af bevægelsen: Jo højere hastighed, jo kortere afstand og jo længere teleobjektiv des mere sløring får du. Og jo svære er det at opnå skarphed.

For at indstille lukkertiden kan du bruge Tv på Canon eller S på Nikon. På disse programmer udregner kameraet selv den nødvendige blænde samt ISO, hvis du har valgt Auto ISO. Du kan også bruge manuel M, hvor du selv indstiller både lukkertid og blænde.

Mange billeder af gokartsene blev lavet med lukkertider på 1/50s – 1/125s.

Gokart af Ellen Veng

Sæt kameraet på high speed billedoptagelse og kontinuert autofokusfunktion, så kameraet bliver ved med at fokusere på det bevægelige motiv. På Canon hedder denne funktion AI Servo og på Nikon hedder den AF-C.

Start billedoptagelsen tidligt og forsøg at holde dit fokuspunkt på motivet ved at rotere i dine hofter alt imens dit motiv suser forbi. Fortsæt billedoptagelsen til dit motiv er helt forbi.

Hvis du vælger det midterste fokuspunkt, har du lidt luft til begge sider og over/under, for det kan godt være svært at holde fokuspunktet på motivet, når det hele går stærkt.

Tak til Grindsted Gokart Klub for at vi måtte komme forbi og øve os.