Helle Løvevild Golman tryllebandt publikum

Foredrag med Helle Løvevild Golman af Trine Graabæk Hansen

Helle Løvevild Golman tryllebandt publikum på en fantastisk rejse verden rundt. Med hendes personlige fortælling og helt unikke billeder satte hun i den grad fokus på Project WILD og hendes brændende budskab for naturbevarelse.

Den 28. marts 2019 var Kibæk Krydsfelt fyldt med forventningsfulde gæster, som alle var kommet for at høre den kendte naturfotograf Helle Løvevild Golman og se hendes fantastiske billeder af dyr fra hele verden. Det hele arrangeret af Kibæk Idrætsforening og Kibæk Fotoklub.

Fællesspisning af Anette Aaen Pedersen

Mere end 350 gæster var kommet til Kibæk denne aften, og der var folk fra fra hele Jylland – Nordjylland, Sønderjylland, øst og vest, og selvfølgelig Midtjylland og Kibæk. De som ønskede kunne købe aftensmad i Kibæk Krydsfelts cafe og 140 gæster valgte at spise Afrikagryde med tilbehør, som en perfekt optakt til en forventningsfyldt aften.

Knivoverfald i Gabon

Forud for arrangementet havde Helle Løvevild Golman og ægtefællen Uri Løvevild Golman været meget i medierne. Dels med deres billedprojekt Project WILD, men også på grund af et knivoverfald i Gabon, hvor både Helle og Uri blev angrebet af en mand med kniv. Begge fik adskillige knivstik, Uri mest alvorligt og næsten fatalt. Uri arbejder nu benhårdt på genoptræning, så de begge kan komme på nye fotoekspeditioner.

På grund af de skader Uri stadig kæmper med fra overfaldet, kunne han ikke være med i Kibæk. Og dog. Foredraget startede med en videooptagelse af Uri, hvor han helt personligt og specielt til deltagerne ved foredraget i Kibæk, med rusten stemme ønskede alle en god aften, med påmindelsen om at huske at ”Kærlighed er livets magi”.

Alle i salen var helt stille og meget rørte.

Videohilsen fra Uri Løvevild Golman af Ellen Veng

Brændende personligt engagement

Helle er en person med en mission, et brændende personligt engagement og hun vil redde verden, med al dens skønhed af natur og dyr. Hun tror på det umulige og lader sig lede af drømme og kærlighed. Hun og hendes mand har lovet hinanden altid at følge eventyret.

Der var ingen billeder af døde næsehorn eller elefanter med afskårne stødtænder, for som Helle sagde, vil hun vise de skønne ting i verden gennem flotte billeder. Ved at vise alt det skønne, håbe hun og Uri at vække kærlighed til naturen, og derigennem at vi alle vil arbejde for at bevare den. Dette har de formuleret som et mantra for deres projekt: ”What you love, you will protect” (Det du elsker, vil du beskytte).

“What you love, you will protect”
(Det du elsker, vil du beskytte)

Helle Løvevild Golman signere bøger af Ellen Veng

Helle og Uri har skrevet en bog: ”Wild Africa” som viser masser af flotte billeder fra Afrika.  Bogen havde hun naturligvis medbragt, og der var mulighed for at købe den aftenen igennem til nedsat pris. Der blev solgt bøger i massevis, og køen var lang for at få de mange købte bøger signeret af forfatteren.

Helle Løvevild Golman viser en af gevinsterne af Trine Graabæk Hansen

En af aftenens sponsorerne, PhotoCare i Herning, havde produceret 9 af Helle og Uris billeder i flotte forstørrelser. Resultatet var nogle helt fantastiske billeder; nogen trykt på akryl og andre i flotte rammer, lige til at hænge op. Billederne var sammen med to gavekort fra PH-Outdoor præmier i to lotterier. Det ene lotteri var lodtrækning blandt alle, som havde fået udleveret et lod på deres indgangsbillet. Til det andet lotteri kunne man købe lodder á kr. 5,-, og dem blev der solgt mange af. Vinderne blev udtrukket umiddelbart efter pausen, og alle de glade vindere fik signeret deres billeder af Helle Løvevild Golman.

Stort overskud

Forud for arrangementet var det annonceret, at et eventuelt overskud ville gå til WILD Fonden (WILD Nature Revolution Foundation) som er Helle og Uri Løvevild Golmans nystiftede fond til naturbevarelse. Takket være billetsalg, salg af lotteri og bidrag fra aftenens sponsorer kunne Jørgen D. Vestergaard fra Kibæk Fotoklub gøre regnskabet op og konstatere, at aftenen havde givet et rigtigt pænt overskud. I alt kunne Kibæk Idrætsforening og Kibæk Fotoklub overrække ikke mindre end kr. 52.000 til Helle Løvevild Golman og WILD Nature Revolution Foundation. Et helt fantastisk flot resultat som Helle udtrykte sin dybe taknemmelighed for.

Publikum kvitterede for en god aften med stående klapsalver.

Læs meget mere om Project WILD på www.weareprojectwild.com og artikler og baggrundsstof om foredraget på www.kibaekfotoklub.dk/WILD.

Helle Løvevild Golman modtager donationer til WILD Nature Revolution Foundation af Ellen Veng

Arrangementet blev støttet af følgende sponsorer: