Lang lukkertid og maling med lys

Lang lukkertid og lysmaling af Anette A. Pedersen

Vi har før haft langtidsfotografering på programmet, og denne klubaften udfordrede vi igen de lange lukkertider for at lave billeder i (næsten) mørke.

Advarsel

Vær hermed advaret. Hvis du prøver disse teknikker, risikerer du at lave nogle anderledes billeder, og med lidt øvelse kan du få billeder i kassen, som super flotte og meget specielle. Dine fotografvenner vil spørge, hvordan du dog har lavet dem, og du kan nu introducere dem til lysmalingens kunst.

Du skal ikke bruge meget udstyr, så det er bare at gå i gang.

Kameraindstillinger

Vi startede med en kort introduktion i klublokalet, hvor vi diskuterede metoden og scenen samt startindstillinger. Det er bare lettere at stille på kameraet inde i varmen og lyset, end at stå udenfor i vinterfrakke i mørke, hvor opstilling og billederne skulle laves.

Kameraindstillinger til aftenens første opstilling blev således:

• Manuel eksponering
  • Blænde 5.6
  • Lukkertid 20 sekunder
  • ISO 400

Listen over andet nødvendigt udstyr var kort. Med så lange lukkertider er et stativ en absolut nødvendighed og som lyskilde blev brugt en enkelt lommelygte.

En rolig model

Lang lukkertid og lysmaling af Inga Nielsen

Aftenens første opstilling var enkel. En stol til modellen at sidde på, en grøn Arla-kasse og en hvid kop.

Denne metode kræver en rolig model, og Anette og Kim var begge helt perfekte.

Modellen blev placeret i stolen og skulle nu forsøge at sidde så stille som muligt. Find en afslappet stilling, så det bliver lettere at holde stillingen.

Men først skulle der stilles skarpt.

Lys modellen op så kameraet kan stille fokus. Brug gerne autofokus, men slå det fra, når fokus er stillet. For at autofokus kan fungere, skal der bruges lidt lys. Brug evt. en lommelygte til at oplyse modellen mens autofokus stiller skarpt. Hvis du ikke slår autofokus fra, vil kameraet prøve at fokusere når du skal til at eksponere billedet, og da det er mørkt, vil objektivitet køre frem og tilbage uden at kunne stille skarpt.

Nu er du klar til at lave billedet.

Start eksponeringen på kameraet mens det er mørkt. Nu tændes lommelygten og ved at belyse modellen og de omgivelser, som skal med på billedet, bygges billedet langsomt op. Husk ikke at pege lygten mod kameraet eller mod dig selv med mindre du ønsker det med i billedet. Et pro tip er at starte med ansigtet, og så tænke på ikke at “gå tilbage” og belyse de dele som tidligere er belyst.

Pro tip. Start med ansigtet

Den der føre lygten kan med fordel tælle sig frem, for at have en ide om hvor lang tid der bruges på de forskellige elementer i billedet. Det er svært at føre lygten ens fra det ene billede til det næste, så det at have en ide om hvor langt man er nået er en god ting.

Selv om du bruger en lommelygte, som kan betragtes som en meget lille lyskilde, bliver kvaliteten af lyset rigtig god, og kvaliteten af lyset i det færdige billede kan måles med en meget stor softboks. Dette skyldes, at lygten bevæges rundt og giver lys fra mange forskellige vinkler, som dermed udfylder skygger hvilket betegnes som blødt lys. Jo flere vinkler jo blødere lys.

Husk, ikke to billeder bliver helt ens, hvilket er med til at gøre det til en rigtig spændende fototeknik.

Hav tid nok

I en opstilling som denne bestemmes eksponeringen ikke af lukkertiden. Lukkertiden skal udelukkende give dig tid til at nå rundt om modellen og det miljø, som du ønsker belyst. Det er derimod ISO, blænden og lommelygtens lysstyrke samt hvor hurtigt du bevæger lygten, som bestemmer hvor meget lys der kommer på billedet. Hvis du ikke har tid til at nå rundt om motivet, må du vælge en længere lukkertid.

Pro tip. Hvis du selv laver billedet, kan du bruge en trådløs fjernudløser og sætte kameraet på bulb (B) for både at starte og stoppe eksponeringen. På den måde har du altid nok tid.

Flot i silhuet

Lang lukkertid og lysmaling af Inga Nielsen

Til aftenens anden opstilling blev lukkertiden ændret til 5 sekunder mens de øvrige kameraindstillinger som udgangspunkt var uændrede.

Denne gang var ideen at lave en skive eller ring af farvet lys bag modellen, som dermed kom til at være overvejende i silhuet.

Den farvede lysskive skulle laves af et lyssværd, fremstillet ved at rulle et rør af et ark blåt Lee filter og sætte en lommelygte i den ene ende af “sværdet”.

Den som fører lyssværdet står bag ved modellen, og når eksponeringen startes bevæges sværdet rundt i en cirkel. Det er lidt svært at lave en perfekt cirkel, men blive ved med at prøve.

Hvis du ønsker mere lys på modellen, må der tilføres lys forfra. I vores tilfælde eksperimenterede vi med, at der kortvarigt blev tændt en anden lygte for at oplys ansigtet.

Denne teknik kan bruges med en helt sort baggrund, som i vores tilfælde, men du kan også overveje at vise mere af baggrunden. Forestil dig for eksempel en solnedgang over Vadehavet, hvor modellen stå i det lave vand med en lysende skive bag ved og en glødende sol til den ene side. Eller hvad med Mælkevejen som ender ved modellen med den lysende skive?

Mulighederne er nærmest uendelige. Du skal bare udnytte dem.

Mere inspiration

Mange andre fotografer laver flotte billeder med lysmaling, og du kan finde meget inspiration på internettet.

For eksempel Dave Black (amerikaner), som ud over at være verdensklasse sportsfotograf også laver flotte, flotte scenerier med lysmaling. Han bruger lysmaling både i naturen, hvor det er landskaber, han lyser op, og i studielignende opsætninger. Du kan se hans hjemmeside her.

Den anden udgave vi prøvede (lyssværd og en model i overvejende siluet) kan du se mere om hos Eric Paré (engelsktalende franskmand)  som har en youtube kanal med rigtig mange videoer, hvor han laver de flotteste billeder med et lyssværd og en kvindelig danser, Kim. Se Eric Parés YouTube kanal her og hans hjemmeside her. Eric og Kim sælger udstyr til at lave lignende billeder her.

Lang lukkertid og lysmaling af Grethe Larsen