Sponsorfoto – OK Plus, Kibæk

OK Plus, Kibæk, sponsorfoto

Sponsorfoto er konceptet, hvor vi giver noget retur til vores sponsorer.

Denne gang var det OK Plus i Kibæk, hvor butikkens forpagter Solvita havde brug for billeder af det nye caféområde i butikken. Og hvis der er noget Kibæk Fotoklub gerne vil (og kan) er det at lave flotte billeder!

Konceptet

Konceptet med sponsorfoto går ud på, at der laves konkrete aftaler med en sponsor, om hvilke billeder den enkelte gerne vil have lavet, og så rykker klubbens medlemmer ud med fotogrej og masser af kreative ideer.

Find din historie

En café som den hos OK Plus er et hyggeligt sted, hvor glade mennesker mødes og nyder mad og drikke. Dette skulle være vores primære historie i billederne. Derfor kunne det ikke nytte noget at lave billeder af et tomt caféområde, selv om det er både nyt og fint. Mennesker skal der til, og de skulle naturligvis sidde med rygende kaffe/te og nylavede, lækre rundstykker og sandwiches.

Tag kontrol

OK Plus, Kibæk, sponsorfoto

Meget af udstyret vi havde bragt med til opgaven var relateret til lys.

Mange laver fantastiske billeder med tilstedeværende lys (det lys, som allerede findes på stedet, så som lamper eller sollys), men det lyder rimeligt, at du får mulighed for en langt større grad af kontrol, hvis du selv har mulighed for at tilføje lys. For ved at tilføje lys har du også mulighed for at begrænse lys. Du kan med andre ord flytte på forholdet mellem dine lyse og mørke områder.

Start med at lave det mørkt, som skal være mørkt, og gå derefter i gang med at oplyse det, som skal være lyst. Du kan lave områder mørke ved at vælge en hurtigere lukkertid, et højere blændetal eller en lavere ISO.

Enkelt i sin grundlæggende præmis, men potentielt langt mere kompleks at udføre.

Under alle omstændigheder kræver denne form for kontrol, at du har lys, som du kan bestemme lysstyrken på samt placere nogenlunde hvor du vil.

Det er langt lettest, hvis du kan kontrollere dine lyskilder trådløst.

Lav en solopgang

Uden lys ingen billeder, og rigtig meget stemning kommer med lyset. Man kan betragte lys som en slags opskrift, hvori der er fire ingredienser:

• Kvalitet
  • Farve
  • Retning
  • Mængde

Alle fire lys-ingredienser bidrager til stemningen i et billede, og hvis du har kontrol over lyset, har du kontrol over en meget vigtig del af billedet. De rigtig dygtige fotografer bruger lys som en kunstmaler bruger maling, og uden at man tænker “Her er der sandelig brugt blitz”. Som nævnt tidligere kan det være lettere sagt end gjort, og andre kunne være kommet frem til et andet resultat end os.

Vi ville gerne skabe en stemning af solopgang i billederne, og hvad betegner en solopgang: Hårdt gyldent lys fra en lav vinkel. Dette lys prøvede vi selv at lave ved at placere to fjernstyrede blitze uden for butikken, som lyste ind gennem de store vinduer. Det gav en lav vinkel og hårde skygger hvilket understreger stemningen fra en solopgang. En ting yderligere kendetegner solopgang: Den gyldne farve. For at skabe den, blev der monteret orange farvefiltre på de to udendørs blitze, og så var stemningen på plads.

OK Plus, Kibæk, sponsorfoto

En af de helt store inden for flashfotografi er amerikanske Joe McNally, som heldigvis gerne deler hans viden og inspiration med os andre. Joe deler på mange internetsteder (både gratis og betalingssider) og har skrevet flere bøger med fokus på at bruge blitz.

Ikke enten eller

Du er ikke begrænset til at lave alle billeder med medbragt lys, og du kan naturligvis lave et miks af billeder. Netop sådan gjorde vi denne formiddag hos OK Plus hvor der blev lavet flotte billeder både med og uden det medbragte lys.

OK Plus, Kibæk, sponsorfoto

Vil du også være sponsor?

Er du også blevet interesseret i sponsorfoto, så kontakt Jørgen Vestergaard på sponsorfoto@kibaekfotoklub.dk. Vi tager gerne mod udfordringer og kan klare det meste.