2 Wild Rovers på Kibæk Mølle

Den 25. marts 2022 var der irsk folkemusik på Kibæk Mølle, da Musikforeningen Fiddlers arrangerede koncert med 2 Wild Rovers. 2 Wild Rovers består af Mikael Smith og Niels Skovgaard, som har turneret med deres musik i mange, mange, mange år, efter deres eget udsagn.

Der blev klappet, trampet, sunget og gynget til en god blanding af irske klassikere og danske slagere, og ingen kan hænge med næbbet, når den slags rytmer fylder rummet. Alle i den udsolgte mølle var hæse og underholdte i tre gode timer.

2 Wild Rovers på Kibæk Mølle af Jørgen D. Vestergaard

Kibæk Fotoklub hjælper med at lave billeder fra arrangementer i Kibæk Mølle, og denne gang var ingen undtagelse. Det var endnu en god aften, hvor ens hobby med foto giver nogle spændende muligheder og udfordringer, og hvor modtagerne af billederne er glade for, at vi hjælper dem.

Fototekniske udfordringer

Fototeknisk er der nogle udfordringer og nogle fordele ved at lave billeder et sted som i Møllen. En af de store udfordringer var lyset, eller mangel på lys. Det bevirkede så en forenkling i billederne, idet blænden blev sat på det laveste blændetal hele aftenen. Derefter var der kun lukkertid og ISO at justere på, og lukkertiden blev det langsomste, som kunne håndholdes. Auto-ISO klarede så den sidste indstilling, sådan da. Når stedet man fotograferer er mørkt, bliver kameraets automatik let snydt, idet den vil prøve at lysne billedet. Problemet er bare, at hvis kameraet får sin vilje, bliver stemningen i billedet ødelagt. For der var jo mørkt, og det skal kameraet ikke lave om på.

Løsningen hedder enten eksponeringskompensation, hvor du sætter en værdi, som tvinger kameraet til at undereksponere, eller du kan sætte ISO manuelt.

På mange af billederne blev der også brugt blitz. Den var indstillet til laveste lysmængde og blev overvejende peget op og forbi de to musikere.

Fiddlers, KulturMøllen og Støtteforeningen

Musikforeningen Fiddlers hører sammen med KulturMøllen under Støtteforeningen for Kibæk Møllelaug, hvis formål er at skaffe midler til vedligeholdelse af Kibæk Mølle. Derfor går hele overskuddet fra arrangementerne til Kibæk Møllelaug så møllebygningerne og de grønne områder kan blive vedligeholdt og være attraktive for alle, som gerne vil besøge området – Det er nemlig Kibækborgerne, der ejer Møllen.

Du kan læse mere om Kibæk Mølle, Møllelaug og støtteforening her og høre mere musik af 2 Wild Rovers her.