“Er en fugl ikke bare en fugl?” – Nej, da!

Foredraget ”Er en fugl ikke bare en fugl?” var endnu et arrangement i ”Naturen tæt på” og var samtidigt en aktivitet under Kulturfest Herning, hvor årets tema var “Dus med himlens fugle”. Foredraget foregik den 14. juni ved Tjæreovnene i Skarrild, der med skoven som kulisse og fuglesang som baggrundsmusik udgjorde en perfekt scene. Ca 30 tilhører havde en hyggelig aften, hvor de blev underholdt og belært af den passionerede fugleentusiast Flemming Thomasen.

Svaret på spørgsmålet blev ret hurtigt afsløret: Nej, en fugl er ikke bare en fugl.

I Danmark er der 178 ynglende fuglearter mens der totalt er observeret 493 arter. Af disse vil alle relativt let kunne finde 125 fuglearter bare ved at være opmærksom og målrettet. De resterende kræver mere viden, vedholdenhed og en hel del held, hvis du vil se dem alle. Flemming fortalte om andre danske ornitologer, som i praksis ikke laver andet end at kigge fugle. For de ultra-passionerede fuglekiggere betyder det, at man konstant holder øje med diverse fora, for at hjælpe hinanden til at opdage de sjældne arter, og hvis der opdages en sjælden art, er det bare med at komme afsted. Som for eksempel da Sebastian Klein kørte direkte fra TV-optagelser på Sjælland til Værneengene for at se en fugl.

Tak til alle deltagerne for at være med til at skabe en hyggelig aften ude i skoven.

Vidste du

• At det kun er hannen, som synger

• At det i fuglepar hvor hannen har prangende farver, kun er hunnen, som står for udrugning og opfostring af unger, mens opgaverne er mere ligeligt fordelt i par, hvor han og hun ligner hinanden

• Et fugleskellet minder grundlæggende om menneskers skelletter

• At fugle i byerne synger højere end deres slægtninge på landet, simpelthen for at overdøve trafikstøj

• Lille kobbersneppe har rekorden for at flyve det længste stræk non-stop, da et individ fløj 12.000 km fra Alaska til New Zeeland på 11 dage. Deres træk er ofte fra yngleområderne i Sibirien eller Alaska til overvintringssteder i Vesteuropa og Vestafrika

• Forårets fugletræk er bedst for fuglekiggere i Danmark, hvor nordvendte kyster er bedst. Om efteråret er det de sydvendte kyster, som typisk giver de fleste oplevelser

De sjældne og de kendte

• De mest sjældne ynglefugle i Danmark er:
    • Kirkeugle
    • Brushane
    • Toplærke
    • Hvidbrystet præstekrave
    • Hjejle
    • Stenvender

• De mest almindelige ynglefugle i Danmark er:
    • Skovspurv
    • Gråspurv
    • Solsort
    • Bogfinke
    • Musevit
    • Grønirsk
    • Sanglærke
    • Munk

Lær mere om fugle

Undervejs henviste Flemming til yderligere ressourcer til at blive klogere på vores fuglearter. Især fremhævede han DOFbasen, og vi kan tilføje NATURBASEN, som begge er gode kilder til viden, og hvor du selv kan bidrage med dine egne observationer. DOFbasen er dedikeret til fugle mens NATURBASEN er Danmarks officielle portal til den danske natur generelt.

Først kom sommerhygge

Sommerhygge 2022 ved Tjæreovnene i Skarrild af Jørgen D. Vestergaard

Umiddelbart før foredraget holdt Kibæk Fotoklub den årlige klub-sommerhygge. Det er en tradition at den sidste klubaften før sommerferien holdes med grillmad og masser af hygge, og i år var ingen undtagelse. Der blev slæbt stearinlys, 2x grill, masser af mad og andre nødvendigheder, og pludselig var det overdækkede område ved Tjæreovnene omdannet til det hyggeligste sted for en god klubaften.

Emil stod som grillmaster for at bøf og pølser blev helt perfekte, og Ane Marie havde lavet den skønneste kartoffelsalat og diverse tilbehør.

En af traditionerne er, at vi har en særlig aktivitet, og i år var det naturligvis fugle-foredraget med Flemming Thomasen. På den måde blev der slået to fluer med et smæk, og vi havde mulighed for at skabe nogle gode rammer omkring foredraget.

Tak til Ane Marie for at arrangere sommerhygge igen i år og til alle deltagere for igen at medvirke til et super hyggeligt arrangement.

Sommerhygge 2022 ved Tjæreovnene i Skarrild af Jørgen D. Vestergaard

Lær mere om “Naturen tæt på”

Kibæk Fotoklub inviterer alle til at deltage i kurser, foredrag og workshops med nogle af Danmarks bedste naturfotografer og naturformidlere, så vi sammen kan dygtiggøre os for at skabe naturoplevelser gennem billeder.

”Naturen tæt på” kulminerer med en serie elektroniske og fysiske udstillinger af deltagernes billeder, som udstilles på offentlige og private steder, hvor mennesker bor og færdes. Især vil vi prioritere steder og mennesker, som ikke selv kan komme ud i naturen, som for eksempel plejehjem, sygehuse og lægehuse, opholdssteder og bofællesskaber m.m. Men også steder som biblioteker, skoler og sportshaller skal tilbydes at vise brugerne, at naturen er vedkommende for os alle. Vi lægger vægt på naturlige og troværdige billeder, som kan betage, inspirer og forundre betragteren, og måske vække minder om tidligere naturoplevelser.

Alle deltagere får mulighed for at udstille.

Projektet strækker sig fra sommer 2022 til sommer 2023.

Læs mere om “Naturen tæt på” her.

Foredraget “Er en fugl ikk bare en fugl?” blev støttet af

Tusind tak for støtten fra følgende:

• Kulturfest Herning – Dus med himlens fugle
  • Nordea-fonden