Sommerhygge i bæverland

Sommerhygge 2023 af Jørgen D. Vestergaard
Sommerhygge 2023 af Inga Nielsen

Ingen sommer uden sommerhygge. En af vores traditioner i Kibæk Fotoklub er den årlige sommerhygge, hvor vi tager på udflugt, spiser og hygger et sted i det midt- og vestjyske. Valget i år var faldet på Klosterheden mellem Lemvig og Holstebro. Klosterheden er en af Danmarks største skovområder, og er et helt fantastisk sted, hvis du kan lide vilde dyr i skoven.

Men før vi kunne nyde skovens dybe, stille ro, skulle den medbragte mad spises. Ane Marie havde igen i år stået for den lækre menu, og der blev spist og hygget fra første sekund. Meget lækkert og tak for mad. Normalt plejer maden at skulle grilles, men dette var fraveget i år på grund af brandfare.

Den fotografiske opgave

En anden tradition i forbindelse med sommerhygge er den fotografiske opgave, og sådan en skulle vi naturligvis også have i år. Inspireret af stedet og dets mangfoldige dyreliv var årets fotografiske opgave nemlig “Dyrespor“. Aftenen igennem så vi masser af dyrespor. For eksempel bævernes fældede træer eller de store spåner, de efterlader, men også en ryghvirvel fra et stort dyr, som et lille træ havde valgt at sætte en lille fin gren igennem. Sjovt og meget specielt.

Opgaven fortsætter hen over sommer, så vi efter en god ferie kan se masser af billeder af dyrespor.

Mødet med en bæver

Sommerhygge 2023 af Grethe Larsen
Sommerhygge 2023 af Grethe Larsen. Bæver

Som et ekstra indslag havde vi fået Brian, som er naturvejleder hos Skov- og Naturstyrelsen, til at komme og fortælle om skovens dyr og planter, med ekstra fokus på bæver og ulv, som begge findes i skoven.

Med Brian som guide kørte vi rundt i skoven og gjorde stop på strategiske steder. Her fortalte han  medrivende om dyr og planter, men også hvor du med fordel kan stå på din næste fototur til Klosterheden, for at maksimere mulighederne for et ægte pletskud.

Som var det hele planlagt, så vi masser af dyreliv på vores guidede tur rundt i skoven. Blandt andet en del rådyr, heraf en med to lam, lille lappedykker med unger. Og så så vi jo også en BÆVER. Ja, selvfølgelig så vi en bæver, vi var jo i Bæverland, og Brian havde næsten lovet på forhånd, at vi ville se dem. Næsten lovet. Den kom spadserende over vejen og ned i åen, hvor vi så passende kunne lave billeder af den. Måske ikke den bedste baggrund eller posering, men en bæver er en bæver. Check! Vores bæver var i øvrigt over tre år gammel, da hele kroppen var under vand, mens den svømmede. Det kan bæver-ungerne ikke. Hele kroppen over vand betyder 1 år gammel. Kun det forreste af kroppen over vand betyder 2 år, og hele kroppen under vand betyder som nævnt 3 år eller ældre.

Klosterheden er også rig på planter, og undervejs udpegede Brian den kødædende soldug samt arter som guldblomme, plettet gøgeurt og flere arter af ulvefod.

Brian var fantastisk vidende og inspirerende, og hvis du får muligheden for at høre ham, kan det varmt anbefales.

Om Klosterheden

Sommerhygge 2023. Rute i Klosterheden

Da Klosterheden er en statsskov, er der fri adgang døgnet rundt. Du skal naturligvis færdes ansvarligt, så du passer på skoven og dens dyr og planter. Læg blandt andet mærke til, hvor du må køre i bil, for motorkøretøjer må ikke køre på mange af skovens veje. Men så kan du jo tage din cykel med. Der er også mange shelters rundt om i skoven, som du  benytte til en overnatning i det fri.

“Læg mærke til hvor du må køre i bil, for motorkøretøjer må ikke køre på mange af skovens veje”

Det var i Klosterheden, at daværende miljøminister Svend Auken i 1999 udsatte 18 bævere, som dermed var tilbage i Danmark efter 2500 års fravær.  De 18 dyr har haft det godt, og de er nu blevet til mindst 200 bævere, der har spredt sig i store dele af Flynder å systemet. Dermed finder du Danmarks største bestand af bæver lige her i Klosterheden.

I skoven er der også masser af krondyr og rådyr, og der er set ulv. Men vores held strakte sig dog kun til bæver og rådyr.

Læs mere om Klosterheden i denne folder fra Skov- og Naturstyrelsen.

Tak til Brian og deltagerne

Før vi kunne sige tak for en god aften, var der kun den sidste sommertradition tilbage – Gruppebilledet.  To deltagere var taget afsted før gruppebilledet, som blev lavet ved Møllesøen.

Tilbage er bare at sige tak til Brian og til deltagerne i årets sommerhygge for igen at bakke op om fotoklubbens aktiviteter.

Vi ses efter en velfortjent sommerferie.