Lille Vildmose er fantastisk

"Naturen tæt på "Lille Vildmose af Henrik Hansen

Lille Vildmose er kæmpe stor, og deltagerne på “Naturen tæt på” workshoppen om dyr og makro fik natur for alle pengene.

En flok entusiastiske fotografer var kørt tidligt hjemmefra for at være med til workshoppen, hvor der var stillet en kombination af naturviden og fotonørderi på højt niveau i udsigt. Dagen var arrangeret af Kibæk Fotoklub som en del af projektet “Naturen tæt på”. 

"Naturen tæt på" Lille Vildmose af Jørgen D. Vestergaard
“Naturen tæt på” Lille Vildmose af Jørgen D. Vestergaard

Fra vores base på Lille Vildmosecentret sørgede dagens underviser Keld Ejsing-Duun for en god blanding af viden om området og dets dyre- og planteliv samt de fotografiske muligheder, området giver.

"Naturen tæt på" Lille Vildmose af Jørgen D. Vestergaard
“Naturen tæt på” Lille Vildmose af Jørgen D. Vestergaard

Keld åbnede for et overflødighedshorn af flotte og fantastiske billeder – alle lavet i Lille Vildmose. Billederne var fulgt op af den ene fantastiske fortælling efter den anden. Fantastisk fordi naturen er fantastisk. Som for eksempel Kelds første møde med en guldsmeds forvandling fra larve til voksen guldsmed. Keld var en lille dreng, men oplevelsen var stor.

Eller fortællingen om biulven. Biulven er egentlig vegetar, men når ungerne skal opfostres, skal de have kød. Det skaffer biulven ved at fange og bedøve et insekt, som spindes ind, så det kan transporteres hjem til hulen i jorden.

Eller billederne af et insekts øjne med de flotteste regnbuefarver. Farverne var ikke tilføjet i photoshop, men er der fordi, dyret virkelig er så fantastisk.

Keld har Lille Vildmose som baghave og kommer ofte i mosen, men for os andre kunne området godt virke uoverskueligt. Det blev der rådet bod på ved at udpege tre specifikke steder, som Keld anbefalede deltagerene at køre til. Alle steder havde han selv erfaringer med som gode muligheder for at se forskellige dyr og planter.

Stederne kan du naturligvis også selv køre til, hvis du besøger Lille Vildmose:

  • Tofte Sø
  • Portlandmosen
  • Kaffepletten

Hvordan med fototeknikken

Naturligvis talte vi også fototeknik, for et af hovedformålene med denne workshop var jo netop, at give deltagerne endnu bedre ideer og værktøjer til at lave flotte naturbilleder, som kan deles med dem, der ikke selv kan komme i naturen. Og i den sammenhæng er fototeknik vigtig.

Makrofoto var et hovedtema for workshoppen, og her dryssede Keld masser af inspiration og viden ud til deltagerne.

Du kan tænke på et makrofoto som et portrætfoto. Du har et hovedmotiv, måske et insekt, som du gerne vil fremhæve. Du finder den helt rigtige vinkel, den rette positur (hvis dyret vil samarbejde) og du styrer lyset. Det kan du eksempelvis gøre ved at tilføje lys, som du ville gøre det i et studie.

Keld viste flere opstillinger hvor han brugte blitz eller fast lys eller et miks. Man kan købe udmærkede faste lyskilder, som er lette at bruge, og du ser resultatet med det samme. Vær dog opmærksom på, at lyskilden gerne skal have en CRI større end 90 og gerne endnu højre. CRI kommer af det engelske “Color Rendering Index” og er et udtryk for farverne i lyset. CRI på 100 viser ægte farver. Apurture MC Mini  LED CRI 96+ er et eksempel på en lille LED lyskilde med gode farver, som du let kan have med i felten.

Når du står i felten med hovedet i en busk med lige præcist det insekt, du har drømt om, kommer du til at mangle hænder og arme til at holde kamera, lys, baggrund, reflektor, diffusor og hvad du ellers lige har brug for. Her kommer et produkt som GorillaPod Pro dig til undsætning. Du kan selvfølgelig stille gorillaPoden på dens ben, men du kan også sno blækspruttebenene rundt om en gren, og så bruge gorillaen sammen med et par klemmer, til at holde et stykke stof med den helt rigtige baggrund, eller du kan sætte din lyskilde direkte på gorillapoden.

Klemmerne kan være gode at have i grejtasken, så du kan holde ting på plads eller holde en gren ude af billedet.

Når Keld pakker sin grejtaske for at tage på fototur, har han et princip. Alt udstyr til turen skal kunne være i en rygsæk og den må ikke blive tungere, end han kan gå med den en hel dag. Hvis der er for meget grej, bliver tasken for tung, og du er træt, før du får lavet det første billede. Altså laver han en benhård prioritering af hvilket udstyr, der er strengt nødvendigt for at lave ønskebilledet. 

Når du bruger et makroobjektiv kan du komme meget tæt på dit motiv, hvilket kan være ønskeligt, hvis motivet er lille. Men når du kommer tæt på, bliver dybdeskarpheden meget lille, og det kan være svært at vise hele motivet skarpt. Dit første middel til større dybdeskarphed er at vælge et højere blændetal, men med højere blændetal følger behov for mere lys og/eller højere ISO, og det er slet ikke sikkert, at du kan opnå den nødvendige dybdeskarphed ved hjælp af blænden. Så er det, du kan overveje at fokusstakke. At fokusstakke, focus stacking på engelsk, betyder, at du laver flere billeder, hvor eneste forskel er, at du flytter dit fokuspunkt mellem hvert billede. Hvis du starter på det punkt af motivet, der er tættest på dig, og så flytter fokuspunktet længere og længere væk indtil du når den bageste del af motivet, så har du fået et skarpt billede af hvert punkt på dit motiv. Du kan vælge at lave dit billede med få billeder eller mange billeder. Fokusstakning med fire billeder eller flere hunderede billeder er helt fint. Udfordringen er nu, at du har spredt dit skarpe motiv ud over flere billeder. Hvad gør du? Du fokusstakker.

I praksis kan du fokusstakke på to måder:

  • Med stativ
  • Håndholdt
"Naturen tæt på" Lille Vildmose af Knud Fuusgaard
“Naturen tæt på” Lille Vildmose af Knud Fuusgaard

Med kameraet på et stativ drejer du fokusringen (eller flytter fokus elektronisk) mellem hvert billede. Nogle kameraer kan helt automatisk optage en serie billeder  hvor fokus flyttes en smule mellem hvert billede.

Hvis du laver håndholdt fokusstakning, flytter du ikke på fokusringen, men du bevæger derimod kameraet frem eller tilbage, så du på den måde flytter fokuspunktet. Her sætter du kameraet på manuel fokus, for ikke at ændre fokuseringen i objektivet. Du sætter også kameraet på kontinuert billedoptagelse, så du får en stribe billeder, mens du holder udløserknappen inde og rokker kameraet frem og tilbage.

Hvis du vælger at fokusstakke er du helt fri til at vælge dit blændetal. Du kan for eksempel lige så godt vælge blænde 2.8 i stedet for blænde 16, så du kan holde ISO lavt og lukkertiden kort.

Fokusstakning er ikke begrænset til insekter og makro, men til alle typer billeder, hvor du har brug for en stor dybdeskarphed. Det kan også være et landskabsbillede, hvor du er tæt på en blomst eller en sten i forgrunde, og gerne vil have bjerge i baggrunden skarpt samtidig med en skarp forgrund.

Heldigvis kan eksempelvis Adobe Photoshop sætte billederne sammen for dig, så du ender med ét billede af et skarpt motiv. Photoshop kan mange ting, men er måske ikke verdensmester i fokusstakking. Du kan også lave fokusstakking manuelt i Photoshop, men der findes også specialsoftware, der kan gøre arbejdet. Et sådant eksempel er Helicon Focus.

Endnu en måde at fremhæve dit motiv er ved at være bevidst om baggrunden. Baggrunden i et billede kan forvirre eller skabe ro, eller direkte underbygge motivet. Det helt oplagte er naturligvis, at du finder den retning for billedet, hvor baggrunden er bedst. Et alternativ er at tage fuld kontrol over baggrunden ved at medbringe din egen. Det kan for eksempel være et stykke klæde i de rigtige farver, men kan også være et printet billede med farver og former, der fremhæver dit motiv. Hvis du selv medbringer en baggrund, kan du eventuelt hænge den op ved brug af klemmer og gorillepod eller stativ. Du kan selvfølgelig også tage en assisten med, som kan holde baggrunden, mens du laver billeder. 

"Naturen tæt på" Lille Vildmose af Jørgen D. Vestergaard
“Naturen tæt på” Lille Vildmose af Jørgen D. Vestergaard

Lær dit motiv at kende

Keld Ejsing-Duuns vigtigst råd til at lave bedre naturbilleder havde slet ikke noget med fotografering at gøre. Rådet lyder: Lær dit motiv at kende.

Jo bedre du kender dit motiv, des bedre billeder bliver du i stand til at lave, og jo stærkere historier kan du fortælle med dine billeder. Ved at kende dit motiv kan du sætte det i en spændende sammenhæng, som understreger historien. Ved at læse om og studere dit motiv finder du finder også ud af, hvordan du optimerer dine chancer for at lave dine drømmebilleder.

Du kan sikkert finde bøger på biblioteket, der fortæller detaljeret om dit motiv. Internettet er også en god kilde til information inklusiv Naturbasen, som er Danmarks officielle arts-leksikon, og andre specialiserede sider.

Når Keld tager rygsækken på og tager på fototur er det altid med et helt specifikt mål for øje. “I dag vil jeg lave et billeder af X mens den laver Y”.

Dette peger også hen mod en af de vigtigste egenskaber ved naturfotografen: Tålmodighed. Selvfølgelig kan man være heldig, at ens drømmemotiv udspiller sig for øjenenen af en i løbet af de første fem minutter på pladsen, men sandsynligheden er nok ret lille. Der i mod optimeres sandsynligheden ved at lave research og have et mål. På den måde kan du sidde og vente på den rigtige årstid ved den rigtige blomst, som du ved er yndlingsretten for lige præcis dit motiv.

Selv om du har en god portion tålmodighed, er der ikke sikkert, at dit drømmebillede kommer på hukommelseskortet den første gang, eller den anden gang, eller …

Keld nævnte ikke noget om et gennemsnitligt tidsforbrug til hans fantastiske billeder, men jeg er sikker på, det er stort. Så væbn dig med tålmodighed og en kop kaffe, og så kan du sidde og nyde naturen, mens du venter på magien.

Om Lille Vildmose

"Naturen tæt på "Lille Vildmose af Jørgen D. Vestergaard
“Naturen tæt på “Lille Vildmose af Jørgen D. Vestergaard

Aage V. Jensen Naturfond har siden 2003 ejet 5.200 ha af Lille Vildmose, der samlet er på 7.700 ha og er Danmarks største sammenhængende fredede landområde. Området forvaltes med henblik på at sikre naturen hvoraf hovedparten desuden er EU-habitatområde og EF- Fuglebeskyttelsesområde. Ud over at genoprette natur gør fonden et stort arbejde ud af at gøre naturen tilgængelig for offentligheden, så vi alle kan opleve den skønne natur i området. Således er der mange udkigstårne samt anlagte stier og plankebroer ud i mosen.

I området finder du en bestand af elge, bisoner og vildsvin, hvor især elgen er blevet ikon-dyr for Lille Vildmose, men det er kun toppen af isbjerget. Med sin enorme artsrigdom, biodiversitet med et moderne ord, er mosen helt uvurderlig. Der er registreret over 10.000 plante- og dyrearter i området, og der findes stadig nye arter.

Der er fri adgang døgnet rundt.

Hent folderen om Lille Vildmose her.

Lille Vildmose ligger ved Øster Hurup lige ned til Kattegat og mellem Ålborg og Hadsund
Lille Vildmose ligger ved Øster Hurup lige ned til Kattegat og mellem Ålborg og Hadsund

Om “Naturen tæt på”

“Naturen tæt på” er et projekt af Kibæk Fotoklub, hvor vi vil bringe naturoplevelser tæt på alle, også dem, der ikke selv kan komme ud i den.  Derfor afholder vi en række kurser og workshops om natur og naturfoto, så deltagerne kan lave flotte billeder om oplevelser i den danske natur. Projektet kulminerer med udstillinger af nogle af deltagernes billeder, der udstilles på blandt andet plejehjem til stor glæde for beboerne.

Prisen for at deltage i aktiviterne under “Naturen tæt på” holdes meget lav, da vi ønsker, at mange får mulighed for at opleve kurser i natur og naturfotografi. Dette er muliggjort ved velvillig støtte fra en række fonde, firmaer og Herning Kommune.

Læs mere om “Naturen tæt på” her.

Tusind tak

Tusind tak til alle deltagerne for at være med til at gøre det til en god dag med masser af snak og aktivitet. Og lige så stor tak for de tilsendte dejlige billeder fra dagen.

Også en stor tak til Keld Ejsing-Duun for et kæmpe engagement og mega stor viden om både dyr og fotografi. Det var til stor inspiration at se og høre dig vise og fortælle.

Billeder fra dagen

Herunder er nogle af deltagernes billeder fra dagen i Lille Vildmose. Den enkelte fotograf fremgård af billedet.

Del artiklen