Moonshine og det vilde vesten på Knaplund Destilleri

Knaplund Destilleri af Henrik Hansen

Det er altid spændende, når specielle steder åbner dørerne for Kibæk Fotoklub. Og netop sådan et sted er Knaplund Destilleri lige syd for Sdr. Felding.

Her træder du lige ind i det vilde vesten, som du kender det fra de gode western-film fratrukket indianere men tilsat nogle Harley Davidson motorcykler og gamle biler.

Det var, hvad der mødte medlemmerne af fotoklubben til denne klubaften. Fedt!

Fik vi lov at komme ind i selve destilleriet? Ja, det gjorde vi da. Karl fortalte om produkterne, destilleriet, tapperiet, folkene, og alt, hvad der hører til at have et destilleri, der producerer 500 flasker om dagen og stadig har kapacitet til meget mere. Selv om produktionen kan øges, har folkene bag Knaplund endnu ikke turdet ansætte en sælger, af frygt for ikke at kunne følge med efterspørgslen.

Knaplund Destilleri af Jørgen D. Vestergaard

Produktionen fordeler sig med 80% gin og resten er whisky og Moonshine. Hvad er lige forskellen på whisky og Moonshine, tænker du måske? Processen er den samme, men for at kalde noget whisky, skal det have lagret i minimum tre år. Moonshine er vel så bare en ung whisky, kunne du tænke. Men her tager du fejl, for Moonshine er helt sin egen.

Ordet moonshine er en direkte reference til forbudstiden i 1920´erne i USA, hvor der blev produceret og distribueret illegal alkohol. Modsat alkoholproduktionen i det gamle USA er Knaplund Destilleri helt lovlig. Men deres Moonshine følger ingen regler.

Som Knaplund selv beskriver Moonshine:

“Det er whiskey’ens lillebror, som ikke er underlagt så strenge regler som sin storebror – og som er mere legesyg. Det er det vilde vesten kogt ind.”

Inden for hver af produktkategorierne er der et væld af varianter, som folkene i tapperiet og pakkeriet holder helt styr på. Hele produktionen destilleres, tappes og pakkes nemlig på samme midtjyske matrikel. Som en lille bonusinformation kan nævnes, at hvis du vil, kan du også få dit eget private label produceret på Knaplund Destilleri. Du skal bare købe minimum 100 flasker.

Som om det ikke er nok at producere alkohol i store mængder, producerer de også store bøffer. De kommer fra stedets kvægbesætning af Texas Longhorn. Her går de store stude og hygger sig på græsmarkerne, før de ender i store saftige bøffer, der serveres til et af deres mange arrangementer. Lige nu er den ene stud med i opløbet til at få Europas største horn.

Se mere om Knaplund Destilleri her.

Knaplund Destilleri af Peder P. Pedersen

Fotomuligheder i stride strømme

Stedet Knaplund er fyldt med amerikanske referencer, men også med uendeligt mange små detaljer og lige så mange store in-your-face udstillede ting og sager.

Hele stedet var åbent og intet var forbudt. Medlemmerne af fotoklubben gik rundt hver i sær, hvor nogle fokuserede på de små detaljer mens andre gik efter de store ting. Uanset hvilket indgangsvinkel man kom med, var der så rigeligt med motiver.

Behøver det at nævnes, at der var gang i røgmaskinen? En lille opstilling med et par glas og en flaske på et bord med en rusten pandeplade som baggrund, og du har et stemningsfyldt billeder, som bare skruer yderligere op, når der tilføjes lidt teaterrøg.

Stemning er nok det ord, der bedst sammenfatter billederne fra aftenen.

Tusind tak

Vi siger tusind tak til Mathilde og Karl for at åbne jeres dejlige sted for os denne klubaften, og vi håber, I kan bruge billederne. Vi håber, vi må komme igen en anden god gang.