Workshop i Vadehavet

"Naturen tæt på" Workshop ved Vadehavet med Lars Roed af Jørgen D. Vestergaard

Workshoppen startede baglæns. Deltagerne i “Naturen tæt på“´s workshop med temaet Landskabsbilleder i Vadehavet mødtes nemlig i Galleri Vadehavet hos vadehavsfotograf Lars Roed, for at se de resultater Lars selv kommer hjem med fra hans mange ture til Vadehavet. Det er ikke uden grund, Lars har modtaget et utal af priser for sine billeder, for de stråler beskueren i møde med deres helt unikke billedsprog. Det var præcist disse billeder, deltagerne forventede at lære at lave på workshoppen, hvor netop Lars Roed var underviser.

Således inspireret gik turen videre til Vester Vedsted Forsamlingshus, hvor der var kaffe og kage efterfulgt af Lars´ foredrag om livet og billederne.

Da stressen ramte

En del af Lars´ foredrag var også en personlig fortælling om et sygdomsforløb, der samtidig var indgangen til fotografiet som levevej.

En dag i bilen på vej til arbejde sagde Lars´s krop stop. Stop med at leve et liv med chefstilling og karriereræs, hvor det at kravle op ad karrierestigen var det vigtigst, og som overdøvede kroppens råb om hjælp.

Diagnosen var stress, og det var netop stressforløbet, der fik Lars Roed ind på den fotografiske vej. For at finde ro i sjæl og tanker brugte Lars ofte at gå ud til Vadehavet, og bare sidde og mærke naturens ro. Ofte blev han siddende til efter solnedgang og oplevede farverne og stemningen skifte i landskabet. På et tidspunkt fik han et kamera i hånden og begyndte at lave billeder. Et af disse vadehavsbilleder efter solnedgang  blev indsendt til magasinet Digital Foto, hvor han vandt månedens læserbillede. Dette satte gang i salget af billeder og i processen med at blive selvstændig fotograf. 

Men hvorfor stress? Lars har selv en opfordring til os alle: Lær at sige nej. Sig nej til arbejdspresset og de mange timer på jobbet, og følg i stedet din passion og dine drømme.

"Naturen tæt på" Workshop ved Vadehavet med Lars Roed af Jørgen D. Vestergaard
“Naturen tæt på” Workshop ved Vadehavet med Lars Roed af Jørgen D. Vestergaard

Psykisk sygdom er Danmarks største folkesygdom!

Psykisk sygdom er Danmarks største folkesygdom, og for at sætte psykisk sygdom og mental sundhed på dagsordnen har organisationen Mental Talk arrangeret folkemøder, konferencer og events for at italesætte psykisk sygdom og nedbryde de mange tabuer, psykisk sygdom er omgivet af. Kibæk Fotoklub har hjulpet Mental Talk med billeder fra deres mange, mange arrangementer i Herning, hvor folkemøderne har fundet sted siden 2022.

Flere danskere lider af psykisk sygdom end af kræft, diabetes og hjertesygdomme. I dag har ca. 20% af den voksne befolkning symptomer på psykisk sygdom, og 15% af børn og unge har været i behandling for en psykisk lidelse inden de fylder 18 år. En ud af tre borgere får en psykisk sygdom i løbet af deres liv.

Læs mere om Mental Talk og Kibæk Fotoklubs samarbejde og se nogle af billederne her.

Naturen har helende kræfter

Lars er meget direkte i sin fortælling om stress, og siger lige ud, at naturen var hans redning. Det at opleve naturen som en helende kraft, som han aktivt opsøgte og til stadighed opsøger, har givet ham livet tilbage.

“Du skal opleve naturen”, fortsætter Lars. Lær naturen og Vadehavet at kende, for at du kan passe på den og på dig selv.

“Lær naturen at kende, for at du kan passe på den.”
Lars Roed

Når du er i naturen, falder tempoet og din hjerne begynder at slappe af. Giv dig tid. Når du og din hjerne slapper af, kommer også kreative ideer. 

Landskabsfoto ved Mandø Ebbevej

Fra forsamlingshuset i Vester Vedsted er der kun en lang spytklat til Vadehavet. Vi mødtes ved højvandssøjlen og Mandø Ebbevej, hvor man kigger lige over på Mandø.

Mandø, der er en del af Nationalpark Vadehavet, forbindes til fastlandet med Låningsvejen og Mandø Ebbevej. Begge veje oversvømmes ved højvande, og øen har dermed kun forbindelse til fastlandet, når det er lavvande. Du må køre i din egen bil på Låningsvejen, mens Mandø Ebbevej kun må bruges af traktorbusser.

Det var netop området hvor Mandø Ebbevej starter på fastlandssiden, som var geografisk omdrejningspunkt for den praktiske del af workshoppen.

Deltagerne gik rundt i området med de karakteristiske koste, der markerer den sikre vej til Mandø samt faskinerne, der samler sediment, og får Danmark til at vokse. Det var her, deltagerne gik på jagt efter interessante kompositioner og øvede sig efter inspiration fra Lars Roed. Lars var med hele aftenen og delte beredvilligt ud af råd og vejledning.

Der blev set frem til aftenens højdepunkt – Solnedgang. Dette gennemfotograferede motiv er en af hjørnestenene i Lars Roeds landskabsbilleder, og vi var alle meget forventningsfulde efter en stor, orange sol på vej ned i Vesterhavet.

Undervejs blev aftensmaden serveret i det fri, og mad smager bare godt, når man er under åben himmel.

"Naturen tæt på" Workshop ved Vadehavet med Lars Roed af Mogens Christensen
“Naturen tæt på” Workshop ved Vadehavet med Lars Roed af Mogens Christensen

Vejret drillede

Desværre var vejret ikke med os, da det kom til indfrielse af forventningerne. Vi var mange, der havde set frem til en ildrød solnedgang over Vesterhavet efterfulgt af en stor, rund måne med masser af måneskin, for så til sidst at se Mælkevejen stå lodret i sydvest. Men nej. Skyer pakkede tættere og tættere jo nærmere vi kom tidspunktet for solnedgang, og der blev hverken kig til sol, måne eller stjerner. Æv, men sådan er livet også for en landskabsfotograf.

I tiden før solnedgang blev der kigget efter de bedste kompositioner og øvet i de tekniske tips og tricks, som Lars have talt om i foredraget. Men efterhånden blev det mere og mere klart, at skyerne ikke spredtes. Det gjorde så fotograferne, hvor mange havde langt hjem.

Motivet skal bære billedet

"Naturen tæt på" Workshop ved Vadehavet med Lars Roed af Henrik Hansen
“Naturen tæt på” Workshop ved Vadehavet med Lars Roed af Henrik Hansen

Motivet skal være interessant før du har et godt billede. Men husk, det er dig og kun dig, der er dommer over, hvad der er godt og interessant.

Dit mål skal være, at lave billeder du selv syntes er gode. Skidt med hvad andre syntes, når bare du selv er glad for dine billeder.

Heldigvis behøver du ikke rejse til Verdens vidundere for at finde interessante motiver. Lars havde et godt tip: “Find det lille landskab i landskabet.” Det er en metode, han selv bruger, når han står og ser ud over stranden og havet, og hvor det måske kan være svært at få øje på et interessant motiv. Det er her du kan tænke: Find det lille landskab i landskabet. Find en sten, striber i sandet eller et stykke strandingsgods, som spændende forgrund, eller brug striber i sandet eller marehalmens strå, til at vise vej i billedet.

Dybde er noget, der skaber nysgerrighed og kan starte en rejse ind i billedet for beskueren. Du kan skabe dybde i billedet ved at have interessante elementer i forgrund, mellemgrund og baggrund. Alle tre er vigtige for at lede beskueren rundt i billedet.

Til at guide beskueren rundt i billedet kan du også bruge linjer og strukturer i din komposition.

På vores lokation ved Mandø Ebbevej var faskiner og koste oplagte til at skabe linjer ind i billedet. Det samme kunne bølger i sandet have været, men da vandet stod højt, mens solen var oppe, og skyerne blokerede for sol og måne, da der begyndte at blive lavvande, var sand-striberne ikke nemme at få øje på på denne aften.

Masser af inspiration til fototeknik og lækre billeder

For at give deltagerne et godt udgangspunkt for deres egne landskabsbilleder gennemgik Lars de fototeknikker, som han selv bruger til sine egne billeder.

Skyd i RAW. Som det første indstiller du dit kamera til at optage i RAW-format. JPG-format er lavet for at få små billedfiler, hvilket opnås ved at smide informationer væk. RAW-filer er væsentligt større, men indeholder al information fra billedsensoren, og det betyder, at du har et langt bedre udgangspunkt for den efterfølgende billedbehandling.

Derefter indstiller du kameraet til brug af manuelt fokuspunkt. Det betyder, at du selv skal vælge, hvor kameraet skal stille skarpt. Hvordan skulle kameraet kunne gætte, hvad du vil have skarpt?

For at få billedinformation fra de lyseste områder til de mørkeste, indstiller du kameraet til  Eksponerings bracketing. Indstil til at optage 3 billeder med 2 blændetrin imellem hver, i.e. et billede normalt belyst og et billeder mørkere og et lysere. På den måde optager du endnu flere informationer i de lyseste og i de mørkeste områder, end hvis du bare havde lavet ét billede. Du kan også bruge denne teknik hvis du laver vandrette panoramabilleder og endda også hvis du laver sammensatte panoramabilleder, altså hvor du har flere billeder i både bredde og højde. Her laver du billederne i hver kameraposition med ekspoeringsbracketing. Hvis du for eksempel har et panoramabillede med tre billeder i bredden og to billeder i højden, giver det seks kamerapositioner med hver tre billeder, altså 6×3=18 billeder. Det er i øvrigt et godt tip, at du laver alle billeder i højformat, altså med kameraet drejet 90 grader.

Som om det ikke var nok at bruge eksponerings bracketing, bør du overveje, om du har brug for fokus-staking. Hvis du er meget tæt på din forgrund, og der er langt hen til din baggrund, kan det være svært at få hele billedet skarpt på en gang. Det er her fokus-staking kommer dig til hjælp. Lige som med eksponerings bracketing laver du med fokus-staking flere billeder for den samme kameraposition, men til fokus-staking flytter du fokuspunktet mellem billederne. Lav et billede hvor du fokuserer på forgrunden. Dernæst flytter du fokuspunktet længere væk og laver igen et billede. Du kan eventuelt bruge skærmen på dit kamera og zoome ind, så du kan se, hvor mange billeder du har brug for i dybden for at sikre, at alle dele i billedet er optaget skarpe. Det kan sagtens være tre billeder eller mere for hver kameraposition. 

Hvis du kombinerer eksponerings bracketing med fokus-staking og panorama får du hurtigt rigtig mange filer at holde styr på. Hvis vi bruger panoramaeksemplet fra før med 18 billeder og du samtidig har brug for tre billeder til fokus-stacking, skal du nu sammensætte 3 x 18 = 54 billeder.

Alle billeder til dit panorama- og fokus-stakede billede kan heldigvis helt automatisk sættes sammen i et billedbehandlingsprogram og resulterer i ét stort billede med mange pixel og med et stort dynamikområde, også sommetider kendt som HDR (engelsk High Dynamic Range) og skarpt fra forgrund til baggrund.

Lars bruger manuel indstilling, hvor han oftest bruger blænde 11 og ISO 100 hvorefter lukkertiden indstilles til at give den ønskede eksponering.

Før du trykker på udløseren, sætter du den til at bruge 2 sekunders forsinkelse for at undgå kamerarystelser.

Hvis du ønsker en ekstra lang lukkertid, for eksempel for at lave silkeblødt vand, kan du bruge gråfiltre også kaldet ND filtre (ND fra engelsk neutral density). Et gråfilter er solbriller til dit objektiv, så du begrænser lysmængden, der rammer billedsensoren. Gråfiltre fås i mange styrker op til både 10 og 15 stop reduktion af lys, og de laves som både faste stop og med variabel styrke.

"Naturen tæt på" Workshop ved Vadehavet med Lars Roed af Sonja Mortensen
“Naturen tæt på” Workshop ved Vadehavet med Lars Roed af Sonja Mortensen

Et kig i Lars´udstyrstaske til landskabsfotografering

Når Lars Roed pakker fotorygsækken for at gå på fototur til Vadehavet, indeholder tasken ofte følgende udstyr. Du kan sagtens lave landskabsbilleder med mindre udstyr, men dette er, hvad Lars selv bruger.

  • Kamera
  • Stativ. Køb dig et solidt stativ, som du kan have glæde af i mange år. Du vil blive glad for et af kulfiber, som vejer mindre end et tilsvarende af aluminium.
  • L-beslag. Et L-beslag gør, at du hurtigt kan skifte fra landskabsformat til portrætformat ved at dreje kameraet 90 grader. Dette er en bedre metode end at bruge side-positionen på dit kuglehoved, især hvis du vil lave panoramabilleder. Med et L-beslag forbliver objektivets centerlinje gennem omdrejningspunktet
  • Vidvinkel, ex. 15-35mm
  • 24-70mm
  • Telezoom 100-500mm
  • 100mm makro
  • Diverse gråfiltre
  • Tracker til stjernefotos 

Billeder skal billedbehandles

Lars arbejder med redigering for at det færdige billede skal repræsenterer det, han så og de indtryk han fik på stedet. Det kan godt betyde, at et billede sammensættes af flere billeder. Panorama og HDR, men også et billede af månen lavet med teleobjektiv som sættes ind i et landskabsbillede lavet med vidvinkelobjektiv. På den måde kan du få en stor måne ind i billedet af Vadehavet. Det var, hvad øjet så, men som et enkelt billede ikke kan gengive.

Lars går også meget grundigt gennem det enkelte billede og arbejder meget med farver, lys og skygger, for at gengive et nærmest 3-dimensionelt indtryk.

Husk at du selv bestemmer hvor meget eller lidt, du vil billedbehandle. Det er dit billede, og du har frihed til at gøre lige hvad, du syntes gør noget godt for dit billede.

Mere om Lars Roed

Lars Roed bor 5 minutter fra Vadehavet, og når lyset er godt, er det bare afsted med kameratasken, som altid ligger klar.

Ud over at være landskabsfotograf og ejer af Galleri Vadehavet, har han skrevet en bog sammen med sin kone, Sanne. Her er arbejdsfordelingen aftalt på forhånd; Lars laver billeder og Sanne skriver tekst..

Du kan se og købe mange af Lars´s billeder i det hyggelige Galleri Vadehavet i centrum af Ribe, hvor Lars gerne viser frem og fortæller om sine billeder. Hvis du interesserer dig for printprocessen er du også kommet til den rigtige.

Følg Lars og hans arbejde på www.photosbyroed.dk.

"Naturen tæt på" Workshop ved Vadehavet med Lars Roed af Jørgen D. Vestergaard
“Naturen tæt på” Workshop ved Vadehavet med Lars Roed af Jørgen D. Vestergaard

Tak

Tak til Lars Roed for at dele din passion for naturfoto og give inspiration og værktøjer til at lave flotte landskabsbilleder.

Og naturligvis stor tak til alle deltagerne for at deltage og gå  

Del artiklen