Halloween 2023 – En gyselig oplevelse

Halloween 2023 på Kibæk Mølle af Jørgen D. Vestergaard

Uhyggen ville ingen ende tage, da Kibæk Mølle blev invaderet af monstre og gespenster lørdagen op til halloween, og området omkring Mølledammen genlød af høje skrig fra de overlevende besøgende.

Det var frivillige fra Kulturmøllen, Kibæk FDF og en kæmpe flok statister, der havde brugt masser af tid og penge på at pynte den gamle mølle og hele området. Alle var de udklædte i uhyggelige dragter og der var antageligt brugt litervis af sminke på at gøre de ellers søde og rare mennesker til de uhyggeligeste skabninger og genfærd.

De mindste gæster blev opfordret til at komme i tidsrummet 18 til 19, da statisterne først gik i aktion kl. 19. Og det var bestemt ikke for sarte sjæle.

Ingen kunne vide sig sikre i nattens mørke. Overalt var der blod og afrevne lemmer, hvilket tydeligt viste, at ikke alle besøgende kom hjem til aftenkaffen. Inde i møllen havde kæmpe edderkopper spundet store spind hvori skelletterne kravlede rundt.

Halloween 2023 på Kibæk Mølle af Jørgen D. Vestergaard

Støt Kulturmøllen med et frivilligt bidrag

Når man ser den omfattende og imponerende  udsmykning er det åbenlyst, at halloween på Kibæk Mølle er et stort arrangement, der kræver mange, mange frivillige timer og store udgifter til udsmykning, udklædning, sminke, telte, rekvisitter og så videre i en lang, lang liste.

Ikke mindst i det lys er det fantastisk, at alle gæster, store som små, kunne deltage fuldstændig gratis. Hvis du skulle have lyst til at være med til at sikre næste års halloween-arrangement, gjorde Kulturmøllen opmærksom på muligheden for at give et frivilligt bidrag.

Kulturmøllen hører under Støtteforeningen for Kibæk Mølle, og de vil være glade for ethvert frivilligt bidrag på MobilePay Box: 160662.

Fototekniske udfordringer

Halloween 2023 på Kibæk Mølle af Jørgen D. Vestergaard

De fototekniske udfordringer står i kø, når du vil lave billeder til halloween.

Det første du skal forholde dig til er mørket. Selv moderne kameraer kræver lys, dog ikke ret meget, for at fokusere. Mine egne erfaringer er, at den sikreste metode er at bruge en lommelygte, som du tænder for at fokusere, og som du kan slukke igen, før du eksponerer. Vær opmærksom på, at du ikke blænder statisterne. For at denne metode er effektiv, skal du sikre dig, at kameraet ikke fokuserer ved hjælp af udløserknappen, for så er du lige vidt. Selv syntes jeg “back-button focus” virker perfekt også til dette formål.

Når du har stillet skarpt skal du til at eksponere, men også her skal du gøre dig nogle overvejelser, før du trykker på udløserknappen. De automatiske programmer i dit kamera kan ikke helt forstå konceptet med halloween og uhygge, så det vil forsøge at lave et billede, der er lyst og dejligt. Men det er jo slet ikke, hvad du ønsker til et halloween-arrangement. Her skal det meste være mørkt og give en uhyggelig stemning. Selv bruger jeg manuel indstilling af blænde og lukkertid (program M), og så lader jeg kameraet indstille ISO, dog med den justering, at jeg fortæller kameraet, at den skal underbelyse billedet med 1-2 stop, hvilket giver en indstilling på -1 til -2. Dette hedder eksponeringskompensation, og er en måde, hvor du bestemmer, at du ikke vil have hvad kameraet mener er en korrekt eksponering.

Lukkertiden valgte jeg at bruge 1/60 sek i håb om at få lidt af den uhyggelige belysning med i billedet. Blitzen hjælper til at give et skarpt billede, selv om lukkertiden måske er lidt længere end normalt, da blitz-lyset er meget kortvarigt, og derfor fryser motivet under eksponering.

Den sidste indstilling er blænden, som jeg satte på laveste blændetal, for at lukke mest muligt lys ind. I mit tilfælde var det blænde 2.8 på mit vidvinkelobjektiv.

Dernæst skal blitzen indstilles, for den skal heller ikke forsøge at oplyse hele scenen. Også her er der mulighed for eksponeringskompensation, som jeg i dette tilfælde satte på -1 og -2.

Der er flere måder at arbejde med lys. Personligt kan jeg godt lide, når lyset kommer lidt fra siden, så jeg satte en lille softboks på min blitz, som jeg så holdt ud i strakt arm mens jeg lavede billeder. Der ser lidt sjovt ud, men metoden er meget effektiv, og du kan med fordel få hjælp af en assistent eller klubkamerat til at holde blitzen. Min softboks hedder Manfrotto Ezybox Speed-lite, men der er sikkert mange lignende løsninger.

For at få blitzen væk fra kameraet, har du to muligheder: 1) Du kan bruge et kabel til at forbinde blitzen med kameraet eller 2) du kan lave en trådløs forbindelse mellem blitz og kamera ved hjælp af en trådløs trigger.

Dernæst er der bare at prøve sig frem og eventuelt korrigere indstillingerne undervejs.

Hvad er Back-Button Focus?

Når du pakker dit nye kamera ud af kassen, er det sansynligvis indstillet til at bruge udløserknappen til både at stille skarpt og lave lysmåling når udløserknappen trykkes halvt ned og starte eksponeringen når knappen trykkes helt ned.

Når du indstiller kameraet til Back-Button Focus adskiller du fokusering fra lysmåling og eksponeringsstart, hvilket i nogle tilfælde kan være en fordel.

Ved at bruge én knap til at fokusere og en anden knap til at udløse, bestemmer du helt selv, hvornår du vil bruge autofokus, hvilket ikke behøver hænge sammen med eksponeringsstart.

Det er også en let måde at aktivere kontinuert fokus.

Med kontinuert fokusering kan du følge et motiv i bevægelse og nøjes med at trykke på udløseren, når motivet er rigtigt, alt imens du fortsætter med at fokusere.

Mange oplever Back-Botton Focus som en meget intuitiv måde at styre fokus på, mens andre slet ikke syntes, det er smart.

For at indstille netop dit kamera må du kigge i manualen, da mærker og modeller har forskellige menysystemer og muligheder.

Du kan jo prøve, om det er noget for dig.