Leg med biler

Leg med biler af Kim Andersen

Det skal være sjovt og udfordrende at gå til foto! Således også denne klubaften, hvor temaet var biler, og vi havde fri leg hos HC Automobilservice i Kibæk. Ejeren Henrik havde stillet et par fine biler frem, som vi måtte øve bilportræt på, og hvis vi løb tør for ideer i løbet af aftenen, havde han masser af andre fotogene biler, vi kunne trille frem.

Dagens første bil var en sort Porsche 911, en sjov bil der livede op i drengedrømmene, men som bestemt ikke er aktuel til børnesæder eller en tur på genbrugspladsen. Men først skulle overfladen shines op, så der blev polleret lak, så den skinnede flot og imens satte andre lys op. Vi havde medbragt fotoklubbens lamper med fast lys samt en stor softboks og en stripboks plus nogle standard reflektorer, så vi kunne få lys på bilerne.

Leg med biler af Jørgen D. Vestergaard

Vi eksperimenterede med placering af både bil og lys, skruede op og ned for lysmængden og i det hele taget arbejde os stille og roligt frem til noget, vi syntes så godt ud.

Placering af lys i forhold til bilen var en forventelig udfordring. Det at opdage og undgå refleksioner af lyskilder i bilens lak krævede opmærksomhed og tålmodighed.

Softboks med grid monteret

Lys er jo ikke bare lys. Der var lyset på bilens forende, som vi satte op til at være en stor softboks med grid. Grid er stofbånd syet i opretstående tern, som derved kanaliserer lyset ud gennem disse tern. Ternene gør, at lyset ikke kan spredes ret meget til siderne. Spredningen bestemmes af størrelse og højde af ternene. Du kan direkte se effekten af en grid ved at se på lyskilden fra siden – Jo længere til siden jo mindre lys. Dernæst blev der leget med lys i kabinen, hvor tanken var, at tilføje detaljer fra bilens kabine ved at lægge en flash på forsædet. Her prøvede vi med og uden rødt farvefilter. På tidspunktet hvor vi ville oplyse kabinen med blitz, arbejde vi med fast lys og lange lukkertider. Derfor var det let at udløse flashen manuelt med den trådløse udløser, og alle kameraer kunne få lyset med. Man kan sagtens blande brugen af fast lys og flash.

Havde vi røg? Ja, selvfølgelig havde vi røg og røgmaskinen var på overarbejde. Det tilføjer dynamik og spænding, når der kommer røg, og det passer vel meget godt til en porsche.

Der blev også vekslet med farver på lys i røgen. Noget virkede godt og andet slet ikke. Sådan er det som amatør – Vi prøver os frem, men hygger os med det.

Som det er sket så ofte før, løb tiden hurtigt alt imens vi hyggede, nørdede og lavede billeder. Faktisk nåede vi kun at lave billeder af porschen, så vi må tilbage en anden gang for at lave billeder af de andre biler. Sådan kan det gå, når man hygger sig med sin hobby.

Selv om vi var væk fra vores sædvandlige klublokale, sluttede aftenen med kaffe, kage og en masse snak.

Tak for en god aften

Tak til Henrik og HC Automobilservice for at Kibæk Fotoklub måtte komme forbi til en spændende klubaften. Vi håber, du kan bruge billederne.