Klubaften i Skarrildhus´ skønne haver

Skarrildhus af Henrik Hansen

Det er blevet en tradition i Kibæk Fotoklub, at vi kigger forbi Skarrildhus for at gå rundt og lave billeder i den flotte park. Skarrildhus ligger kun 10 minutters kørsel fra Kibæk, så det var ingen sag at flytte denne klubaften til de skønne omgivelser.

Deltagerne havde fri leg, og der blev blandt andet eksperimenteret med lange lukkertider og baggrundssløring.

Lange lukkertider

Ønsket om at bruge lange lukkertider kan for eksempel komme, hvis du vil have et blødt eller flydende udtryk i rindende vand. Som eksempel Karstoft Å, der flyder gennem Skarrildhus´ park.

For at få lange lukkertider, skal du have kontrol over kameraet. Der er umiddelbart to måder, hvormed du får kontrol over lukkertiden:

• Lukkertidsprioriteret program, hvor du vælger lukkertiden, og så vælger kameraets automatik selv blænde og ISO.
  • Manuel indstilling hvor du selv indstiller lukkertid, blænde og ISO

Hvor lang skal lukkertiden være? Det afhænger både af hastigheden af det, du gerne vil bløde op, og hvor meget lys der er.

Hvis dit kamera er på manuel stiller du først lukkertiden. Det er et gæt, hvor du starter. Hvis vandet er for skarpt, vælger du en længere lukkertid, og hvis vandet er flydt helt ud og mangler tekstur, vælger du en kortere lukkertid. Bliv ved med at stille på lukkertiden til du er tilfreds med “blødheden” hvorefter du kan koncentrere dig om blænden. Hvis alt i billedet skal være i fokus, kan du prøve blænde f/11. Fokusdybden afhænger både af blænden og af objektivets brændvidde og af afstanden til motivet. Til sidst kan du indstille ISO til du opnår den ønskede eksponering.

Men hvad nu hvis du ender på blænde f/32 og ISO 100, og billedet stadig er for lyst (overeksponeret)? Så må du i kameratasken for at hente et ND-filter. På engelsk hedder det et neutral density filter, hvilket på dansk bliver et gråfilter. Et ND-filter er solbriller til dit objektiv, og på den måde kan du blokere lys, så det ikke rammer sensoren, og du kan nu bruge lange lukkertider uden at overeksponere billedet. ND-filtre findes i mange styrker helt op til 10 og 15 stop lysreduktion. Kig evt på et ND filter kit fra Nisi eller fra Kase.

Hvis du ikke har et ND-filter, kan du også bruge et pol-filter, som også reducerer lys med ca et par stop. Ud over at reducere lyset, vil et pol-filter også reducere refleksioner og øge kontrasten.

For at det går rigtig godt, skal kameraet stå på stativ.

Foto, hygge og hjemmebag

Senere på aftenen var der hygge og medbragt kaffe og hjemmebag i parken. Se, det var endnu en god dag i fotoklubben.

Tag og besøg Skarrildhus

Der er offentlig adgang til parken, så hvis du ikke allerede har været der, er det en oplagt mulighed. Ud over parken i direkte forbindelse med hotellet er der også skoven, som du ikke må snyde dig selv for. Du følger bare stien over broen over åen, og så går du straks i den skønneste skov.

Ud over at have en flot park er Skarrilhus også hotel og konferencecenter, og et ophold her kan absolut anbefales.